Természetesen
a teljesség
igényével szerettem volna, ha ez a rendelet
azonnal nyilvánosságot kap, hiszen a
szociális
törvény és a helyi szociális
rendelet együtt határozza meg az
ellátások pontos, ránk
vonatkozó szabályait.
Elõszõr a
képviselõtestületnél
próbálkoztam, gondoltam õk biztosan
megkapták , hiszen a munkájukhoz
elengedhetetlenül szükséges.
Tévedtem.
Megkeresésemre elmondták, hogy ugyan
belenézhettek, de már semmilyen
formában nem hozhatták ki az
önkormányzat
épületébõl. Ez több
mint
elgondolkodtató.
A tisztánlátás
kedvéért elsõ
lépésként azért
tisztázzuk a szociális rendelet
funkcióját, betöltött
szerepét a szociális
ellátások és
szolgáltatások rendszerében,
így világos lesz mindenki
számára , hogy miért is olyan fontos
ez.
A helyi önkormányzat szociális rendelete
tulajdonképpen a mi
lehetõségeinkrõl
szóló írás. Milyen
segélyre, ellátásra vagyunk
jogosultak, és azokat milyen feltételek mellett
kaphatjuk meg. A szociális törvény
megadja a kereteket erre vonatkozóan, de helyi szinten
lehetõséget ad e kereteken belüli
mozgásra (méltányosság, adható
ellátás stb).
Ha
a rendeletet nem ismerjük (mert esetünkben
pl. nem tudunk hozzáférni) , akkor sajnos ezeket
a lehetõségeinket sem ismerhetjük.
Elesünk
ellátásoktól,
segélyektõl,
amikre amúgy jogosultak lennénk. Pedig a
rendeletek teljesen nyilvános adatok, nem
féltve kellene õrizni, hanem ki kell hirdetni,
terjeszteni, sõt az
arra
rászorulóknak felhívni a
figyelmét, milyen feltételek mellett juthatnak
hozzá ezekhez az ellátásokhoz.
Gondolok itt azokra
az idõs
emberekre, akik nem naprakészek a jogi dolgokban, vagy
különbözõ okokból nem
is
tudnak intézkedni ezekben az ügyekben.
Egy kicsit a törvényi
háttérrõl!
A szóban forgó
adatok nyilvánosságáról az
Adatvédelmi
törvény rendelkezik.
2. § (4).
közérdekû adat:
az állami vagy helyi
önkormányzati feladatot, valamint
jogszabályban meghatározott egyéb
közfeladatot ellátó szerv vagy
személy kezelésében
lévõ,
valamint a tevékenységére
vonatkozó, a személyes adat fogalma
alá nem esık, bármilyen módon
vagy formában rögzített
információ vagy ismeret,
függetlenül kezelésének
módjától,
önálló vagy
gyûjteményes
jellegétõl
20.
§ (1) A közérdekû adat
megismerése iránt bárki -
szóban, írásban vagy elektronikus
úton - igényt nyújthat be.
(2) A közérdekû adat
megismerésére irányuló
igénynek az adatot kezelõ szerv az
igény
tudomására jutását
követõ legrövidebb idõ alatt,
legfeljebb
azonban 15
napon
belül tesz eleget.
(3) Az adatokat tartalmazó dokumentumról vagy
dokumentumrészrõl, annak
tárolási
módjától függetlenül
az
igénylõ másolatot kaphat.Az adatot
kezelı szerv
kizárólag a másolat
készítéséért -
legfeljebb az azzal kapcsolatban felmerült
költség
mértékéig terjedõen -
állapíthat meg
költségtérítést,
amelynek összegét az igénylõ
kérésére elõre
közölni kell.
Az interneten ez ügyben keresgélve
rábukkantam az adatvédelmi biztos a
testületi
ülések és a rendeletek
nyilvánosságával kapcsolatos, nagyon
tanulságos
állásfoglalására .
itt
olvasható
Miután tájékozódtam a
témához
kapcsolódó törvényi
háttérrõl,
igazam biztos tudatában levelet írtam
Zalán
József jegyzõ úrnak, melyben e-mail
címemre
kikértem az önkormányzati
képviselõtestület által
elfogadott ,
érvényben lévõ
szociális rendeletet.
itt
olvasható
A választ kíváncsian várom,
és
természetesen nyilvánosságra hozom.
Ugye mindennyian voltunk már olyan helyzetben, hogy valahol
hallottunk ránk vonatkozó
lehetõségekrõl, tele voltunk
kérdésekkel,
aztán bementünk
az önkormányzathoz, és
rájöttünk: nem vagyunk egyedül.
Hamar megkaptuk a választ, hogy " nem jár ", mi
pedig elhittük, hisz mi mást tehettünk, az
ott dolgozó elõadó biztosan jobban
tudja.
Ez nem mindig van így, sajnos ez
személyes
tapasztalat.
Polgármester úr az alakuló
testületi ülésen azt mondta:
"
a törvény nem ismerete nem mentesít
annak
következménye alól"
Milyen igaz! Vonjuk hát le a tanulságot
ebbõl az örök
érvényû
kijelentésbõl! Tegyünk hát
meg
az elsõ lépést, ismerjük meg
a
ránk vonatkozó törvényeket,
rendeleteket, érdeklõdjünk,
több
helyen, több embertõl, ne hagyjuk magunkat
félrevezetni és ne
szégyeljünk segítséget
kérni !
2010. november 2.
folytatás következik
II. rész
A
tények makacs dolgok,
avagy
-a
szó elszáll, az
írás megmarad -
Jegyző úr a visszaérkezett
tértivevényes
igazolás alapján november 3-án vette
át
levelemet, amelyben kértem a szociális rendelet
nyilvánosságra hozását.
Az Adatvédelmi
törvény
20.
§-a kimondja:
1.
A közérdekû adat
megismerésére irányuló
kérelemnek az
adatot kezelõ szerv a kérelem
tudomására
jutását követõ
legrövidebb idõ
alatt, legfeljebb azonban 15 napon belül,
közérthetõ formában tesz
eleget. Az adatokat
tartalmazó dokumentumról vagy
dokumentumrészrõl annak
tárolási
módjától függetlenül
-
költségtérítés
ellenében - a
kérelmezõ másolatot kérhet.
2.
A kérelem
megtagadásáról - annak indokaival
együtt - 8
napon belül írásban
értesíteni kell a
kérelmezõt.
21
§
- Ha
a közérdekû adatra vonatkozó
kérését nem teljesítik, a
kérelmezõ a
bírósághoz fordulhat.
- A
megtagadás jogszerûségét
és megalapozottságát az adatot
kezelõ szerv köteles bizonyítani.
- A
pert a megtagadás
közlésétõl
számított 30 napon belül az ellen a
szerv ellen kell megindítani, amely a kért
felvilágosítást megtagadta.
- A
perben fél lehet az is, akinek
egyébként nincs perbeli
jogképessége.
- Az
egész országra kiterjedõ
hatáskörû szerv ellen indult per a megyei
(fõvárosi)
bíróság
hatáskörébe tartozik. A helyi
bíróság
hatáskörébe tartozó
ügyekben a megyei bíróság
székhelyén lévõ helyi
bíróság, Budapesten a Pesti
Központi Kerületi
Bíróság jár el. A
bíróság
illetékességét az
adatközlést nem teljesítõ
szerv székhelye (mûködési
helye) alapítja meg.
- A
bíróság soron
kívül jár el.
- Ha a
bíróság a kérelemnek helyt
ad, határozatában az adatkezelõ
szervet a kért közérdekû adat
közlésére kötelezi.
Jegyző
Úr ezt figyelembe véve november
11-én levélben
értesített , hogy
kérésemre a kért rendeletet
feltöltötte a falu hivatalos weboldalára.
Intézkedését ezúton
köszönöm, remélem
együttműködésére a
továbbiakban is számíthatok a
nyilvános adatok közlésére
vonatkozóan.
Ebből a történetből több tanulságot is
levonhatunk. Ha nem tudjuk pontosan, hogy a törvények
milyen lehetőségeket biztosítanak számunkra,
előszőr is nézzünk utána, és
tájékozódjunk. Miután bizonyossá
válik, hogy kérésünknek jogilag valós
alapja van, ragadjunk tollat, és nyújtsuk be írásos
kérelmünket az illetékes hivatal felé. A
törvények tények, mindenkire vonatkoznak, az
írásba foglalt kérelem pedig
iktatókönyvbe kerül, és arra megfelelő
határidőn belül választ kell adni.
Természetesen a törvényi háttér
alapján.
Ahogy ez példánkban is történt, a jogos
kérelmet a lehetséges jogi
következmények ismeretében nem fogják
elutasítani.
A
nyilvánosságra hozott
szociális
rendelet teljes terjedelmében
megtalálható
itt,
valamint a szociális
törvényeknél
pontonként szétbontva, a
kapcsolódó
szociális ellátásoknál
és
szolgáltatásoknál.
vissza
a törvényekhez