Ják Önkormányzat Képviselõ-testületének VIII. ülése
- nem hivatalos részletes jegyzõkönyv -
Szemes István
köszöntötte a
képviselõket és a
lakosság
megjelent képviselõit, külön
köszöntötte Dr. Horváth Ferenc
könyvvizsgáló urat.
Megállapította,
hogy a képviselõ-testületi
ülés
határozatképes.
Javasolta, hogy a meghívóban
kiküldött napirendi pontokat
tárgyalja meg a testület.
Az
egyebekben költségvetési rendelet
módosításra, önhiki
határozat
megtárgyalására, 4
pályázati
lehetõség
megtárgyalására és
döntésre, valamint a
tûzoltó egyesület által rendezett
eszközök
átvételérõl
szóló
határozathozatalra kerül sor a
honvédség
által adott
információk illetve határozat-tervezet
alapján. A két ülés
között
történt
eseményekrõl polgármester az
egyebekben
kívánt
tájékoztatást adni.
A napirendi pontokkal a
képviselõ-testület
egyhangúan
egyetértett.
I.
napirendi
pont
Az önkormányzat 2010. évi költségvetésének végrehajtása (Zárszámadás)
Szemes István elmondta, hogy a módosított elõirányzat adatai nagyságrendileg megegyeznek a teljesítés adataival. Abban térnek el, hogy a módosított elõirányzatot az egyenlegbe kell tervezni., míg a teljesítés tényszámokra épülve nem egyenleg szintû adat. Az önkormányzat 2010. évi bevételeit 396.931.000 forintra tervezte, ez alacsonyabb, mint az elõirányzatban meghatározott összeg. Ennek függvényében teljesültek az önkormányzat kiadásai is, ez 385.588.000 forintban realizálódott. Iparûzési adó és gépjármûadó tekintetében is közel a tervezetthez alakultak a számok. A pénzügyi-gazdasági bizottság részletesen megtárgyalta, a könyvvizsgáló megvizsgálta a zárszámadási rendeletet, illetve az ehhez kapcsolódó dokumentumokat. Átadta a szót Dr. Horváth Ferenc könyvvizsgáló úrnak, hogy ismertesse a testülettel a 2010. évi költségvetés teljesítésérõl készült könyvvizsgálói jelentést, és ezzel kapcsolatos tapasztalatait.
Dr. Horváth Ferenc tájékoztatójában elmondta, hogy azoknál az önkormányzatoknál, ahol 300 millió forinton felüli a költségvetés, az önkormányzat köteles az éves gazdasági tevékenységét jóváhagyatni, elfogadtatni, minõsíttetni. Ennek eredményétõl függ a pályázati igénylés benyújtása, azzal a határozattal együtt, amit a testület az ülésen elfogad. A könyvvizsgálat célja, hogy megvizsgálja, megfelelt-e a gazdálkodás a törvényes elõírásoknak, általános számviteli elveknek, és ezáltal elismerhetõ-e az a végzett munka, ami a gazdálkodást illeti. A adó megállapítás szempontjából az adóhatóság illetékes, az elfogadott zárszámadás nem biztos hogy megfelel az adóhatósági ellenõrzés kritériumainak. A jelentés táblázataiban szereplõ fõbb adatok megegyeznek az önkormányzat által mellékelt adatokkal. Munkája során azt a módszert követte, hogy vizsgálat közben a tapasztalt eltéréseket egyeztette az önkormányzattal, és ez nem került be a könyvvizsgálati jelentésbe. Beszélt az önkormányzat vagyoni helyzetének változásáról és elszámolásáról. Megvizsgálta az ingatlanokkal kapcsolatos tevékenységeket, építkezés, felújítás, megállapította, hogy ezek a változások megegyeznek a kimutatásokkal, beszámolókkal, ami a község gazdálkodásáról készült. Az ezzel kapcsolatos adminisztárciót megfelelõnek találta. Kedvezõtlennek találta a helyzetet az adósok szempontjából. Ez több mint 40 millió forint, a hátralékok jelentõsek, ezeknek a realizálása, behajtása is fontos a költségvetés kondíciójának javítása érdekében. Sokkal több a probléma a szállítói állomány rendezésével. Ez év végén 46 millió forint volt. Ez nemcsak 2010-ben keletkezett, vannak 2009-es tartozások is, amelyeknek folyamatos teljesítésérõl gondoskodni kell. Az önhiki benyújtásánál ezek a tételek beszámítanak a mûködési hiány összegébe, ennek az ellensúlyozására szeretne támogatást kapni az önkormányzat az önhikin keresztül. Kitért arra, hogy a zárszámadási rendelet a jogszabályoknak megfelelõen került összeállításra, és ez megfelel az általános számviteli elveknek.
A számviteli
rend megfelelõen kialakított az
önkormányzatnál, megfelelõ
számítógépes rendszer
szerint
készítik a
beszámolókat,
nyilvántartásokat,
megbízhatóan teljesítik az ezzel
kapcsolatos
feltételeket. A hivatalban az elmúlt
idõszakban
voltak
szervezeti
változások, amik a
létszámbeli
átcsoportosítást is jelentettek.
Dolgozók
között
feladatokat osztottak el, ez véleménye szerint
megfelelõ
színvonalon történt. A
létszámot
szükségesnek és
elégségesnek
minõsítette. Pénzkezeléssel
kapcsolatosan
nem
talált szabálytalanságot.
Belsõ
ellenõrzésrõl elmondta, hogy a
vezetõi
ellenõrzés megfelelõen
mûködik, a
munkafolyamatba
épített ellenõrzés
vizsgálatánál sem talált
szabálytalanságot, független
belsõ
ellenõrzés
nincs.
Ezek a feladatok javíthatók, törekedni
kell a
javításukra. Összegezve a
vizsgálat alapján
megállapította, hogy az
éves gazdálkodás minden szempontot
figyelembe véve elfogadható, javasolta a
könyvvizsgálói jelentés
tudomásul
vételét és a
zárszámadás
elfogadását.
Szemes István felkérte Dobos
Józsefnét a
pénzügyi bizottság
elnökét, hogy ismertesse a bizottság
álláspontját a jelentéssel
kapcsolatban.
Dobos Józsefné
tájékoztatójában kiemelte,
hogy a
lakosság tartozása 2010-ben
11,5 %-kal, a szállítókkal szembeni
tartozás 29 %-kal nõtt. A
pénzügyi
bizottság áttanulmányozta a
könyvvizsgálói jelentést,
és azt az
egyöntetû határozatot
hozta, hogy javasolja a testületnek annak
elfogadását. Szemes István
hozzáfûzte, hogy az
önkormányzatnál a
legfõbb
problémát az állami
támogatás
csökkenése okozza, ami az oktatási
intézményeknél okozza a legnagyobb
gondot.
Dr. Horváth Ferenc szerint az állami támogatások csökkenése ténylegesen komoly mûködési gondokat okoz, de ennek bírálata nem az õ feladata, tevékenysége nem terjed ki az állami intézkedések következményeire, õ csak a gazdálkodás törvényességét vizsgálja.
Rácz
Károly elmondta, hogy az összes
kötelezettség,
rövid és
hosszútávú tartozás kb.
130-140
millió között van. Ezt
aggasztónak tartja,
és
kíváncsi a
könyvvizsgáló úr
véleményére ezzel kapcsolatban. Sok
lehetõséget a
rövid távú rendezésre nem
lát.
Megkérdezte továbbá, hogy a helyi
adók
értékvesztési
elszámolása mit takar.
Szemes István válaszában elmondta,
hogy ez
egy technikai mûvelet, ezt az
államháztartási
törvény írja így
elõ.
Rácz Károly: Meddig köteles az
önkormányzat ezeket a
tartozásokat nyilvántartani?
Szemes István : Adótartozás nincs
leírva,
hosszabb tartozás
csatornamû díjban lehet, de ezek
nyilván vannak
tartva.
Akkor tudják ezeket
rendezni, ha az ingatlan
értékesítésre
kerül, az ingatlannal kapcsolatos
építési engedélyek
kiadásakor, vagy
hagyatéki eljárás
lefolytatásakor.
Rácz Károly kérdést
intézett Szemes
István felé a
kamatmentes kölcsönökrõl.
Polgármester
elmondta,
hogy a szóban forgó 2,2 millió
forint ez lejárt tartozás, olyan
személyek
kapták, akik szociálisan
rászorultak, nehogy kikapcsolják a
villanyát, vagy
elárverezzék a házát. Ha
nem fizeti és tartozik, akkor nem kaphat
többet, a
rászorultak többször is
igénylik, a
szociális
rendelet ennek adására
lehetõséget
biztosít.
Dr. Horváth Ferenc Rácz Károlynak
adott
válaszában elmondta,
hogy a szállítói tartozások
valóban
aggasztóak, törekedni kell ezek folyamatos
kiegyenlítésére. Rácz
Károly
kifogásolta, hogy a kimutatásokban nem
látja, hogy
melyik adósság behajthatatlan, a
kintlévõségekbõl melyik a
reálisan
behajtható.
Jánny Csaba: Nagy probléma az
adósságállomány
növekedése
és
görgetése.
Dr. Horváth Ferenc szerint az
önkormányzat nem
görgeti maga
elõtt ezeket az állományokat, ezek
alakulása az
év közbeni tartozások
keletkezésétõl, és azok
teljesítésétõl
függ.
Rácz Károly felvetette, hogy a
mentõállomás
felé az orvosi
ügyeletbõl kifolyólag még
2007-es
tartozásunk
is van. Szemes István szerint a
mentõállomás egy
külön téma.
Németh Erika felvetette, hogy ez elég tetemes
tartozás, és ez is komoly
kötelezettség.
Szemes István elmondta, hogy másnak is
sok tartozása van, de a tartozást rendezik,
megegyeztek
az érintettel. Az
orvosi ügyelet felé fennálló
tartozást
a szállítói
tartozásokról
készült lista nem tartalmazza.
Jánny Csaba felvetette, hogy a
könyvvizsgálói
jelentést nem
lehetne-e megkapni testületi ülés
elõtt, hogy
jobban
átnézhessék.
Szemes István: Rácz Károly
javaslatára
meghívták a pénzügyi
gazdasági bizottság
ülésére a
képviselõket, hogy legyen idejük
áttanulmányozni
a könyvvizsgálói jelentést.
Kiss Ferenc szerint nyugodtan megnézni egy ilyen
jelentõségû
jelentést akkor lehet, amikor a
képviselõnek
elegendõ idõ
áll a rendelkezésére
ennek értelmezésére. Így
nincs
értelme, hogy eléteszik és szavazzon
róla.
Dr. Horváth Ferenc elmondta, hogy a gyakorlatban az az
általános, hogy a jelentést a
képviselõknek
elõre kiosztják, és így van
idejük
elõre elolvasni. Harmadik személynek kiadni a
jelentést
csak akkor lehet, ha
erre megállapodás van. Hivatalos
szabály azt
mondja, hogy a képviselõtestület
jóváhagyja az elszámolást,
határozatot hoz, ezt a határozatot viszik
magukkal
az önhiki pályázathoz, és
csatolják a
tudomásul vett könyvvizsgálói
jelentést.
Amit a könyvvizsgáló lead,
azért
felelõs.
Rácz Károly elmondta, hogy már a 8.
könyvvizsgálói jelentést
olvassa, nem azzal vitatkozik, hogy nem felel meg a
jogszabályoknak a
gazdálkodás, inkább az
érdekli mit takarnak
a számok.
Kiss Ferenc kifogásolta, hogy a
költségvetési
koncepció
tárgyalásánál is nagyon
kevés
idejük volt
átnézni a
számokat.
Szemes István elmondta, hogy a koncepciót a
képviselõ-testületnek az
államháztartási
törvény szerinti
szerkezetben kell
elfogadni. 200 órában
tárgyalták a
koncepciót több fordulóban. Ezt nem
írja
elõ
a törvény. Ennek van egy
elõkészítõ
munkája, de ezt a munkát az elsõ
lépéstõl
kezdve bemutatta a képviselõknek.
Németh Erika: Amikor kiderülnek a nem ismert
tartozások
(Pl.a mentõállomással
fennálló
tartozásunk), óhatatlanul felmerül a
bizalom
kérdése.
Szemes István elmondta, hogy 20 éven
keresztül
azért
dolgozott, hogy az önkormányzatnak minél
több
bevétele legyen. Nem tartotta
számottevõnek
a 46 milliós tartozást. Több mint 1,2
milliárd forintos beruházást
bonyolítottak le az elmúlt években,
ebbõl
saját bevételük
alvállalkozóként 126
millió forint volt igen jó haszonnal.
274 milliós
elnyert pályázata van az
önkormányzatnak, soha nem volt
ennyi. Véleménye szerint arra kell
törekedni, hogy a
bevételeket növelni
tudják, forrásokhoz jussanak, de meg kell
nézni a
takarékossági lehetõségeket
is.
Rácz Károly: Az
egészségház
bevételét
(5,7
millió) hova számolta el az
önkormányzat?
Szemes István:
KÜÉSZ
–nél
építmény
üzemeltetésre.
Szavazás a
zárszámadási rendeletrõl:
3 igen, 2 nem, 2 tartózkodással a
képviselõ-testület nem fogadta el a
zárszámadási rendeletet.
Kissné
Nárai Mária: Akkor ez azt jelenti, hogy nem
kapunk
önhikit?
Szemes István: Igen.
Jánny Csaba: Mi az önhiki
pályázat
végleges leadási határideje?
Szemes István: Teljesen mindegy, ezek
tényszámok,
ezeken nem
tudunk változtatni.
Jánny Csaba:
Ha ezt
egy héttel elõbb megkapta volna, és
bele tudott
volna
nézni, lehet, hogy más
véleménye lenne. Valamikor hoztak egy rendeletet,
hogy az
írásos anyagokat
elõre megkapják.
Dobos Józsefné : Kiss Ferencnek a
pénzügyi bizottság
ülésén
nem volt kérdése a jelentéssel
kapcsolatban,
elfogadhatónak tartotta, és
elfogadásra javasolta egyöntetûen a
bizottság.
Errõl
hoztak egy határozatot.
Most pedig a testületi ülésen nemmel
szavaz. Nem
tudja, hogy akkor most mibõl
fognak iskolát, óvodát
mûködtetni.
Kissné Nárai Mária: Ezzel a
mûködésünk
veszélyeztetése
áll
fenn.
Jánny Csaba: Mindig a mûködés
veszélyeztetésérõl
beszélünk,
amikor valamire kell, mindig megvan rá a pénz.
Dr. Horváth
Ferenc kért szót. Ha a
zárszámadás
elfogadására
nem kerül sor, akkor nem lehet beadni az önhiki
pályázatot. A
zárszámadás
tényhelyzetet tükröz, az
önkormányzat
helyzete attól nem fog megváltozni, ha
nem fogadja el a testület. Ennek komoly veszélyei,
következményei vannak.
Németh Erika: Azt gondolta, hogy a
szállítói
tartozások
listája teljes. Kiderült a
mentõállomással
szemben fennálló tartozás,
polgármester úr szerint ez
máshová
tartozik. Neki 5 millió feletti összeget
említettek. Teljesen feleslegesnek érzi a
képviselõséget, ha nincs
reális
rálátása a tényadatokra,
hiányzik a
kölcsönös bizalom.
Szemes István elmondta, hogy a
mentõállomással
szembeni
tartozásról beszélt Rácz
Károllyal,
arról is, hogy miért alakult így.
Kiss Ferenc: Miért nem lehet nyíltan,
õszintén,
és
tényszerûen tájékoztatni a
képviselõket?
Szemes István: Menni kell keményen,
következetesen
tovább.
Rácz Károly: A bemutatott
számlák
között miért nem volt az
orvosi ügyeleté?
Szemes István: Mert az nem számla.
Rácz Károly: Arról volt
szó, hogy le van
rendezve.
Németh Erika: Errõl beszélt eddig,
hogy felesleges
a
testületi ülésen szavazniuk
bármirõl is,
ha
fogalmuk sincs a tényadatokról, a
számlák
fizetésérõl, és
egyáltalán a tartozásokról.
Rácz Károly javasolta, hogy adjunk
lehetõséget
mindenkinek,
hogy tanulmányozhassa a jelentést, és
a
kintlévõségekrõl kapjanak
idõrendi
kimutatást, valamint a
kötelezettségekrõl is
legyen
egy reális képünk.
Dr. Horváth Ferenc elmondta, hogy a testületnek
joga van
feltételeket szabni, és kimutatásokat
kérni
a tisztánlátás
érdekében
bármikor. Így van értelme a
testület
mûködésének.
Rácz Károly szerint az adatok azt
mutatják, hogy a
tartozásunk 20 millióval nõtt.
Szemes István. Az állami
támogatás 30
millióval csökkent.
Akinek nincsen iskolája, az jobban él, a falunak
ráadásul kevés az
iparûzési adója.
Rácz Károly szerint más
hasonló
kondíciókkal rendelkezõ
településeknek nincs mínusza.
Szemes István : Mert nem kiabálja ki a
világnak.
Rácz Károly: Egyet tudomásul kell
venni, hogy aki
a
közpénzekkel bánik, és
közszereplést vállal, annak a
nyilvánosságot is
vállalnia kell.
Döntsük el, hogy mi az amiben tisztán
akarunk
látni, és errõl
korrekt kimutatást kérünk. Az Szmsz-ben
megszavaztak
egy olyan pontot, amelyben a
pénzügyi bizottságot
megbízták a
számlák
átnézésével. Ha ezek
teljesülnek,
akkor elfogadhatják a rendeletet.
Dobos
Józsefné javasolta,
hogy nézzék át a
számlákat, õ
nem
sajnálja rá az idõt. De ennek
érdekében a
bizottságban mindenki próbálja
magát
szabaddá tenni. Megnézhetik évente is
a
számlákat, hogy melyik évben
keletkeztek, de ha
most a zárszámadást nem
fogadják el, akkor csõdbe viszik a falut.
Rácz Károly kérdést
intézett Dr.
Horváth Ferenchez. Hogy van
a 30 napon túli tartozás?
Dr. Horváth Ferenc: A tartozások
kezelését
terminusok
szerint kell nyilvántartani, hogy 30 napon túli,
90, 180
napon túli tartozások.
Amit mit követelünk a
lakosságtól azt be kell
hajtani, és amivel mi tartozunk,
azt is rendezni kell.
Rácz Károly: Az idei évre volt-e
felszólítás?
Jegyzõ: Azoknak ment felszóltás,
akiknek 10.000
forint
feletti gépjármûadó
tartozásuk van,
akinek
1 éven túli tartozása van, annak a
gépjármûvérõl az
okmányirodán
keresztül levetették a rendszámot.
Németh Erika: az önhiki
pályázat
kiírásában, feltételiben
van-e valamilyen változás?
Szemes István: Enyhültek a feltételek.
Rácz Károly: Nem olyan szigorúan
számokhoz
kötött, de a
racionalizálást elvárják a
pályázatnál.
Javasolta, hogy szavazzanak a
zárszámadásról.
Szavazás a
könyvvizsgálói jelentés
tudomásul
vételérõl.
7 igen szavazattal a képviselõ-testület
egyhangúan
elfogadta a
könyvvizsgálói jelentést.
Ismételt
szavazás a 2011. évi
zárszámadásról
6 igen és 1 tartózkodás
mellett a
képviselõ-testület elfogadta
a 2011. évi zárszámadást.
II. Egyebek
2011. évi költségvetési rendelet módosítása
Szemes István
javasolta, hogy az iparûzési adó
bevételét
30
millióról 22 millióra,
gépjármû-adó
bevételét 14
millióról 12 millióra
módosítsa a testület. Így a
mûködési hiány 58
millióról 68
millióra nõ.
Indoklásában kiemelte, hogy a
féléves
befizetések már ismeretek, ezek
alapján
indokolt a rendelet módosítása.
Jánny Csaba: Ez a bevétel
csökkenés a
fizetési morál
romlásából adódik, vagy
kevesebb a
vállalkozás?
Szemes István válaszában elmondta,
hogy most
ért ide a
válság hulláma.
Rácz Károly: Ez ne jelentse automatikusan azt,
hogy a
befizetési hajlandóság
csökkenjen, mindent
meg kell tenni ezek behajtása
érdekében.
Szavazás a 2011. évi
költségvetési
rendelet
módosításáról.
7 igen szavazattal
a
módosítást
ellenvélemény és
tartózkodás nélkül a
képviselõ-testület egyhangúan
elfogadta.
Döntés
az önhiki
pályázat
beadásáról
Szavazás a
pályázat
beadásáról:
7 igen szavazattal a képviselõtestület
egyhangúan
elfogadta az önhiki pályázat
beadásáról ismertetett
elõterjesztést.
Szemes István
megköszönte Dr. Horváth Ferenc kritikus
és
alapos szakmai munkáját, a
könyvvizsgálói jelentés
elkészítését.
Dr. Horváth Ferenc tisztelettel
megköszönte, hogy
részt
vehetett ezen a testületi ülésen.
Örömét fejezte ki, hogy a
testület
végül is
pozitívan döntött a
zárszámadás
elfogadásának
kérdésében. Még
felhívta a
figyelmet arra is, hogy bármelyik
képviselõ
megnézhet amit akar, bármikor tehet
fel kérdéseket, mert neki ehhez joga van.
A
tûzoltó egyesület
eszközbeszerzésére HM által
elõterjesztett
határozat-tervezet elfogadása.
Jegyzõ
tájékoztatta a testület tagjait, hogy a
HM
határozat-tervezetet küldött az
önkéntes
tûzoltóság által
igényelt, és
a
HM–tõl
térítésmentesen tulajdonba adott
jegyzõkönyvben rögzített
eszközökrõl,
anyagokról, amit a testületnek kell
elfogadnia.
Rácz Károly javasolta, hogy hozzanak egy olyan
határozatot
is, hogy ezeket az eszközöket a
tûzoltó
egyesület
kezelésébe adják, és ezek
karbantartását rájuk
bízzák.
Szavazás a határozat-tervezet
elfogadásáról:
7 igen szavazattal ellenszavazat és
tartózkodás
nélkül a
testület elfogadta a határozat-tervezetet.
Szavazás a HM
által felajánlott anyagok és
eszközök
tûzoltó
egyesület kezelésébe
adásáról.
7 igen szavazattal ellenszavazat és
tartózkodás
nélkül a
testület elfogadta a határozatot.
Rácz
Károly tájékoztatást adott
a
képviselõknek energianyár
ültetésének
lehetõségérõl
közmunka keret
felhasználásával.
Szemes István
tájékoztatta a
képviselõket,
hogy sportlétesítmény
felújítására adtak be
pályázatot, ahol célokra lehet
pályázni.
I.Célként fogalmazták meg
sportöltözõ
komplett felújítását,
melegvízellátásának ,
és
fûtésrendszerének
felújítását
és
korszerûsítését,
vizesblokk felújítását. Ezt
pályázat nélkül is meg
kellene
csinálni, mert át
kell állni gázra. Igényelt
támogatás
5.579.860 forint, ehhez szükséges
önrész
1.394.965 forint.
II. cél tetõszerkezet
felújítása ,
erre
igényelt támogatás
2.064.000 forint, önrésze 516.000 forint.
III. cél sportöltözõ
épületének
külsõ és belsõ
festése,
mázolása. Igényelt
támogatás
1.040.000 forint, önrésze 260.000 forint.
Összes beruházás
értéke 10.854.825
forint,
a
beruházások
önrésze 2.170.965 forint.
Igényelt pályázati
támogatás
összesen 8.883.860 forint. Ez
egy komplett felújítás, 3
cél van
megfogalmazva, a döntéshozó
kompetenciája,
hogy melyik célt támogatja.
Szemes István elmondta, hogy az önerõ,
ha az
önkormányzat végzi a munkát,
akkor a
költségvetésben benn van, mint
fejlesztési
tartalék keret.
Rácz Károly szerint a
költségvetésbe
nem számoltak ezeknek a
pályázatoknak az önerõ
igényével.
Németh Erika: A többi
pályázathoz mennyi
önerõ kell?
Szemes István: Sok.
Szemes István tájékoztatta a
testületet, hogy
elsõ cél a
pályázat megnyerése. Utána
kell gondolkodni
az önrész megteremtésének
lehetõségérõl. Ha nem
sikerül,
még mindig
lehet írni egy udvarias hangú
levelet, hogy nem élnek a lehetõséggel.
Határozat hozatal a pályázatok
beadásáról:
7 igen szavazattal, ellenszavazat és
tartózkodás
nélkül a
testület elfogadta a határozatot.
Pályázati
lehetõségek
Megvizsgáltatták
az iskolát és az óvodát
napkollektoros,
és
hõszivattyús megoldással. Javaslatot
kértek
erre
az oktatási intézményekre
vonatkozóan.
Ajánlatokat kértek több
variációban.
Az iskolánál két
variáció van.
2
kompresszoros
megoldással 30 %-os
energiamegtakarítást lehetne
elérni. 2 kompresszorral
mínusz 6 fokig lehet hõt kinyerni, 3
kompresszorral
mínusz 11 fokig lehet hõt
kinyerni.
2 kompresszoros beruházás nettó
összege
26.800.000 forint,
áfa 6.000.000 forint, a pályázat 85
%-os
támogatottságú, 15 % az
önrész, ami
kb. 5 millió forintot
jelent.
3 kompresszoros megoldással nettó
végösszeg
33 millió,
bruttó 41 millió, önrész 7
millió.
Ha ebbe az irányba indulnak el, akkor a
gépészeti
tervezésnél ezt figyelembe kell venni.
Óvodára
is felmérték a
lehetõségeket. Terveztek egy
kompresszort
a megfelelõ számú napelemmel, a
beruházás
nettó értéke 15 millióba,
bruttó
értéke19 millió forintba
kerülne,
önrésze 2,8 millió.
Véleménye szerint
itt
lehetne nagyobb összegeket megfogni, mivel
felújítás elõtt
álló
intézményekrõl van szó,
érdemes a gondolattal foglalkozni.
Dönteni most nem kell, de el kell gondolkodni ezeken a
pályázatokon, a pályázatok
folyamatosan
beadhatóak.
2. Pályázat
a szennyvíztisztító
energiaigényének
pótlására
napelemekkel.
50 kWh.
energiát lehetne vele termelni éves szinten, ez a
szennyvíztisztító
energiafogyasztásának 50 %-a. Ennek
beruházási költsége 47
millió, 15 % önrész 7 millió,
ha az
önkormányzat nem tudja fizetni, a
vállalat
átvállalja 5 éves kamatmentes
visszafizetésre. A visszafizetés kevesebb lesz,
mint a megtérülés. Budapesti
cég:
Megújuló energia Bt.
Rácz Károly szerint a döntés
elõtt
minden
lehetõséget meg
kell vizsgálni.
Szemes István tájékoztatta a
képviselõket,
hogy az óvoda
közbeszerzési
eljárása ügyében
április
12.én 9.00 órakor van bontás.
Április 15-én 9.00-kor
tárgyalás ugyanebben
az ügyben. A most adott ajánlatról
kell a tárgyalást lefolytatni.
Kissné Nárai Mária
elõterjesztette, hogy a
fogorvosnõ
megkereste azzal a kéréssel, hogy
lehetõség
szerint lehetne-e lizingelni egy
röntgengépet, mert nagyon sok beteget kell
ezért
Szombathelyre küldenie.
Szemes István megígérte, hogy
megvizsgálják a pályázati,
és
egyéb lehetõséget.
Rácz Károly javasolta, hogy
nézzék
át a helyi rendeleteket,
mert szabályozni kellene például a
nagy
gépekkel, kamionokkal való parkolást a
faluban. A faluban több helyen van ilyen probléma,
erre
megoldást kell találni.
Németh Erika jelezte, hogy a Balogunyomot jelzõ
tábla
nagyon
rossz állapotban van.
Szemes István elmondta, hogy szóltak az
illetékesnek, aki
megígérte a tábla
cseréjét,
sõt a
Fõtéri hidat, és a Berzsenyi utca
kritikus
szakaszának megjavítását is.
Polgármester megköszönte a lakosság jelenlétét, és zárt ülést rendelt el.