Ják Önkormányzat Képviselő-testületének VI. ülése
- nem hivatalos részletes jegyzőkönyv -
Rácz Károly napirend elõtti felszólalásában kifogásolta, hogy a legutóbbi ülés jegyzõkönyve eltér az ülésen elhangzottaktól. Elég nagy terjedelmet szentelt a kistérségi szerzõdés módosításának, errõl valójában csak egy fél mondat változtatás volt, viszont a zárt ülés elrendelésekor elhangzottak egyáltalán nem szerepelnek a jegyzõkönyvben. Kérte a jegyzõt, hogy a jövõben jobban figyeljen oda, hogy a jegyzõkönyv a legfontosabb dolgokat tartalmazza megfelelõ súlyozással, hiszen ez közokiratnak minõsül, nehogy a továbbiakban ebbõl probléma legyen.
Ezután
polgármester
szavazásra tette fel a napirendi pontokat, amit a
képviselõ-testület
tartózkodás és
ellenvélemény
nélkül egyhangúan elfogadott.
Szemes István rövid
beszámolót tartott a
két ülés közötti
munkáról.
Tájékoztatójában
elmondta, hogy a testület zárt
ülésen megtárgyalta az óvoda
közbeszerzési
pályázatával
kapcsolatos kérdéseket. Öt
pályázat
érkezett a kiírásra, ebbõl
3 érvénytelen, 2 érvényes.
A
tárgyalás végén a
testület úgy
döntött, hogy
érvényteleníti a
közbeszerzési eljárást, mert
a
rendelkezésére álló
keretnél
jelentõsen magasabb összegek lettek
megjelölve a pályázatokban
árajánlatként. Új
eljárást
írtak
ki, amire 3 vállalkozó került
meghívásra. Ha lezárult a
közbeszerzési eljárás,
döntés
esetén tájékoztatják a
lakosságot. Jelentõs és
örömteli
eseményrõl tájékoztatta a
jelenlevõket. Többéves
elõkészítõ munka
eredményeként az
iskola felújítására
és
bõvítésére 197
millió forintos
pályázatot nyert az
önkormányzat. Hivatalos
értesítést még nem
kaptak errõl, de a honlapon történt
megjelenés
már hivatalosnak
számít. Jelen pillanatban az
önkormányzatnak
270 milliós -a
közoktatás feltételrendszerét
javító- elnyert pályázata
van.
Ez óriási lehetõség, nem
sok
településnek adódik ez meg,
hozzátéve még a templom
felújítására kapott 150
milliós
forrást is. Megköszönte mindenkinek, aki a
pályázat
támogatásában és
elnyerésében
segítette az önkormányzatot.
Szeretnék az iskolában
a bõvítést szeptemberben elkezdeni, a
felújítás pedig a
következõ
év feladata lenne.
A tájékoztatót a testület ellenvélemény és tartózkodás nélkül egyhangúan elfogadta.
I. napirendi pont
Szemes
István
tájékoztatása szerint ez
leginkább
technikai feladatnak
tekinthetõ, mert ezek olyan évközi
csoport
elõirányzat
módosítások, amelyek nem
igényelnek
mérlegelést, ezért ezeket
év végén egy csoportban szokta a
testület
módosítani.
Az anyagokat mindenkinek
kiküldték.
Jánny Csaba kérdése: Mit takarnak az egyes jövedelempótló támogatások?
Szemes
István válaszában
elmondta, hogy ez egy központi
támogatás, ha a
kérelmezõ
megfelel a feltétel rendszernek, akkor
határozattal
megtörténik a
megállapítás. Igényelni
kell, erre minden
hónapban jön
elõirányzat, tulajdonképpen egy
kötelezõen adott
szociális
támogatási rendszer,
összegének 10
%-át az önkormányzat
egészíti ki.
Rácz Károly kérdése:
A pénzbeli és természetbeli
szociális
és gyermekjóléti
ellátások mit takarnak, mert ez forintra pontosan
annyi
volt, mint
amennyit terveztek.
Szemes István: Ez egy
normatív támogatás,
országgyûlés
által elfogadott
költségvetési
szám, amely a lakosság
számától
függ.
Németh Erika és Rácz
Károly képviselõk
rákérdeztek a
költségvetés azon soraira,
ahol az elõirányzott és a tervadatok
jelentõs
mértékben
eltértek. (Céljellegû
decentralizált
támogatás,
Lakásépítési
támogatás, Mûködési
célú
átvitt pénzeszköz
önkormányzattól,
Mûködési célra
átvett
pénzeszközök
államháztartáson
kívülrõl).
Rácz Károly felvetette,
hogy a kiadás oldalon
közvilágítás
címén keveset fizettek ki,
szociális segélyeknél 20
millió forint volt
az elõirányzat, és
22 millót fizettek erre a célra.
Szemes István válaszában
elmondta, hogy ezt bázisszámok alapján
tervezik
meg. Ha sok a
jogos kérelem, akkor több lesz mint a tervezett, ha
kevesebb a
jogos kérelem, akkor megtakarítás van.
Rácz Károly: Ezeken a
számokon már változtatni nem lehet,
szomorú, hogy a dologi
kiadások egy részét nem
tudták kifizetni.
A 2010. évi költségvetési rendelet módosítását a testület ellenvélemény és tartózkodás nélkül egyhangúan elfogadta.
II. napirendi pont
2011. évi költségvetési rendelet tárgyalása
Szemes István elmondta, hogy az írásos anyagot mindenki megkapta. Azt gondolja, hogy a költségvetési rendelet részleteit elég sok fordulóban megtárgyalták a képviselõk és a bizottságok is. A költségvetés fõszámai: Bevétel: 445.715.000, kiadás 445.715.000, költségvetési hiány 68.104.000 Forint . Ennek legfontosabb okai: Az Önhiki 1 megszûnése, ami ezévig az oktatási intézmények mûködtetésének a finanszírozását segített egyensúlyba tartani. Ez a forrás ebben az évben megszûnt. Lesz másik formája, az igénylés szabályainak a költségvetési törvény által meghatározott határidõn belül - február 28-ig - kell megjelenni. Ebbõl látják majd azokat a lehetõségeket, amelyek a költségvetés kiegészítését, a hiány csökkentését fogják szolgálni. Nem ismerik a rendszert, ezt becsülni nagyon nehéz. Egyik nagy probléma, hogy ez az oktatás finanszírozását szolgálta, a másik pedig a folyamatosan romló oktatási normatívák csökkenése. Néhány adat: Az óvoda támogatása 22 millió forint, mûködési költsége 65 millió, önkormányzati kiegészytés 46 millió forint.
Az iskola normatív támogatása mindennel együtt 79.224.000 forint, mûködési költsége 142.728.000 forint, önkormányzati kiegészítés 63.504.000 forint. A két intézmény költségvetését összesen 106.000.000 millió forinttal kell kiegészíteni az önkormányzatnak.
Bizottságok megtárgyalták a költségvetés tervezetet, Dobos Józsefné, a pénzügyi bizottság elnöke adott errõl tájékoztatót. Elmondta, hogy a sportköltségekrõl hosszasan elnyúló vita alakult ki, végül is 50 %-os csökkentést fogadtak el. Áttekintették a szociális adható kategóriákat is, és arra jutottak, hogy ebben az évben nem érdemes csökkentést elõirányozni. A bursa ösztöndíj összegét a végsõ esetben szabad csak csökkenteni, a saját döntésen alapuló ápolási díj csökkentése pedig ebben a naptári évben nem hoz megtakarítást.
Németh Erika problémaként vetette fel, hogy õ már 8 éve képviselõ, de most látja elõször egyértelmûen, hogy a különbözõ egyesületek mennyi pénzt kapnak a költségvetésbõl. Ezek az egyesületek már több mint 8 éve mûködnek, de azt eddig soha nem kérdezték meg a testülettõl, hogy tudják-e bérelni például a tekepályát. Szívesen támogatna sok mindent, de ha nincs rá keret, akkor nehéz.
Rácz Károly elõzetes kérdést fogalmazott meg az intézményvezetõk felé, hogy egy nap körülbelül hány adag ételt fõznek a konyhán. Mindent figyelembe véve az éves mennyiséget számolták ki, ami hozzávetõlegesen 50-55 ezer adag.
Rácz Károly: Bizottsági ülésen is megbeszélték, 2010. december 31-én hozzávetõlegesen 45-50 millió kötelezettsége van a falunak, és 21 milliós likvidhitel, ami eddig nem volt, nõtt a kintlévõség is, közel 40 millió lett. Az elmúlt évhez képest az önkormányzat helyzete rosszabb lett, 20-30 millió forinttal. Úgy gondolja, hogy ez nagyon nehezen megállítható, és nehezen visszafordítható folyamat, amit nindenképpen kezelni kell. A Széchenyi lakópark telkeit felélték, a telkek eladásából származó bevételek folyamatosan a mûködésre lettek felhasználva. Több hozzájárulás kellett volna maszek tulajdonosoktól, voltak közben rosszul átgondolt döntések is. szennyvíz tölcsér 17 millió, pavilon 10 millió.
A gyengülést meg kell állítani, az Önhikire számítani, alapozni nem lehet. Tény, hogy az elmúlt években polgármester úrnak köszönhetõen nagyon magas összegeket kaptak. Az új Önhiki viszont teljesen új feltételekkel fog megjelenni, legjobb esetben is 20 millióra lehet számítani. 68 millió forintot terveztünk hiányt, ezen mindenképpen módosítani kellene. Bevétel 10 millióval csökkent, jelentõsen csökkent az iparûzési adó, iskolai oktatás normatívája 3 millióval csökkent. Összességében úgy gondolja, hogy a bevételek alá vannak tervezve, ezen el kellene gondolkodni. Polgármester magyarázatában megfogalmazta, hogy õ 70 milliós hiánycélt tervezett, ezt át lehet csoportosítani, de ennek a veszélye a nyerés esélye. Rácz Károly : a mostani feltételek szerint, de nem ismerik még az új feltételeket. A koncepció tárgyalásakor volt egy elemzés, ez alapján úgy gondolja, hogy abban voltak indokolatlanul magas költségek. Ebben a múlt év számaira alapoztak, állományba nem tartozók munkadíja, utazásai, kiküldetési költség, Sportfeladatoknál a bizottságok által javasolt támogatás visszafogásának oka közül kiemelt néhány költséget: foci vásárolt élelmezés 700 ezer, tekepálya bérleti díja 350 ezer Ft, ez azt jelenti, hogy heti 7000 Ft. Szemes István szerint ez pontosan ki van számolva. Rácz Károly szerint azért ebbõl is lehet még lefaragni, mert ez a tekézõnek 30-40 meccs alatt reklámot is jelent. Lõszerdíj, 283 ezer ft, Öno 400 ezer forintos tisztítószer vásárlás, itt meglepõen magas a telefondíj 100 ezer Ft, sportköröknél a villanyköltség: sportöltözõ 470 ezer, lövészklub 123 ezer. Összehasonlításképpen az óvoda és a konyha villanyköltsége összesen kevesebb (360 ezer Ft), mint a sportöltözõ és a pályavilágítás költsége, sokszor elõfordul, hogy az edzések után égve marad a pályán a villany. Gáz a sportöltözõnél 300 ezer, küész telepén 252.000 régi öno 100 ezer, üzem és kenõanyag két helyen volt, traktorüzemnél 1,5 millió, község üzemeltetésnél 1.200 000 Ft. Iskolánál túlóra 6.254 000, sok a közlekedési költségtérítés . Megfontolandó, hogy az oktatási intézményekbe lehetõség szerint helyi pedagógusokat alkalmazzanak.
Szerinte a kapott táblázat megtévesztõ lehet, mert az intézményekre az általános költségek felosztásra kerülnek, ez torzítja a közvetlen költségeket. Ezek mind olyan költségek, amelyeknek nagy része akkor is felmerül, ha nincs iskola, óvoda. Akkor lenne nyugodt, ha külön látszana melyik intézményre, szakfeladatra mennyi általános költség jut. Szemes István szerint az általános és közvetlen költségek a kapott anyagban tisztán látszanak, csak a költségvetési rendeletben vannak felosztva a számviteli törvény alapján.
Rácz Károly szerint így az intézmények költsége megtévesztõ lehet, mert az általános költségek is rá vannak terhelve. Az iskola bevétele 79 millió, közvetlen költsége 110 millió, így 30 milliót kell hozzátenni a költségvetéséhez. Polgármester hozzátette, hogy ebbe még az étkeztetés költségei is benne vannak, errõl a témára Rácz Károly a késõbbiekben még vissza kívánt térni. Óvoda bevétele 22,8 millió, közvetlen költsége 39 millió, 16 milliót kell hozzátenni.. Ez a két intézmény esetében összesen 46 millió forint, ebbõl lejön még az étkeztetés, ami 3 millió forint. Összességében 43 millió forinttal kell hozzájárulni az önkormányzatnak az oktatási intézmények mûködtésének fenntartásához, szemben a Polgármester úr által számolt 106 millióval, a különbözet az általános költség.
Étkeztetés
közvetlen
költsége az elõzetes anyag
alapján összesen
37.290 000 forint,
ezt elosztva 52 000 adag étellel éves szinten,
700 forint
feletti
adagonkénti közvetlen költségre
jön ki,
és ezen nincs általános
költség. Egy adagért 435 Ft–ot
kérnek.
Mindent összevetve 20
millió forinttal kell hozzájárulni az
étkeztetési költségekhez.
Meglátása szerint az
étkezésnél is
van lehetõség
kiadáscsökkentésre. Ahhoz, hogy a
helyzeten
javítsanak, ahhoz a
béreken még visszább kell fogni, mert
a
bért ha egyszer
megszavazták, és a
költségvetésben
bent van a létszám, akkor ki
kell fizetni. Ezzel kapcsolatosan megjegyezte, hogy annyi legyen
kifizetve, ami a törvény alapján
jár.
(pótlékok, kafetéria)
Szemes István
tájékoztatta a
képviselõket, hogy az
elõkészítés
folyamán a
képviselõk javaslatai be lettek
építve a
költségvetési
rendeletbe.
Rácz Károly szerint még
van tartalék a bér és
járulék
költségeknél, ezért
javasolta,
hogy a végszámokat úgy
fogadják el, hogy a
béren és járulékain
még 20 millió forintot meg kellene
takarítani.
Figyelembe véve a
közfoglalkoztatást, ami még nincs
betervezve.
Javasolta, hogy a
végszámok meghagyásával
fogják
vissza a bérköltségeket, és
ugyanennyivel emeljék meg a dologi kiadásokat.
Tûzzenek
ki egy
olyan célt, hogy év végére
a kifizetetlen
számlákat 25 millió
alá csökkentsék, valamint a
kintlevõségeket
minél nagyobb
összegben hajtsák be.
Javasolta,
hogy a
költségvetési rendeletet ezekkel a
végszámokkal fogadják el, a
mellékletet pedig következõ
testületi
ülésig át lehet
dolgozni. Bizottsági üléseken vita volt
az iskolai
túlórák
miatt, ezért javasolta még az iskola
független
szakértõ általi
átvilágítását,
információi szerint 100.ezer forint
körüli
összegért meg lehet oldani.
Németh Erika
kifogásolta, hogy nagy az eltérés az
étkeztetésnél az adag ára,
és költségei között.
Rácz
Károly sokallta az ÖNO bérleti
díját, ami 4,5 millió forintot tesz ki.
Dobos
Józsefné kért szót.
Hozzászólásában
elõször az
utiköltség
kérdésérõl elmondta, hogy
az elmúlt
tizenegynéhány évben azon
dolgoztak, hogy jáki pedagógusok legyenek
felvéve,
ez az arány az
évek alatt csak nõtt. Mindig
elõször a jákiak
között kerestek
pedagógust, volt már rá
példa, hogy az
állásajánlattal
megkeresett jáki illetõ nemet mondott. Azt pedig
nem teheti meg,
hogy elküld egy szombathelyi pedagógust,
és felvesz
helyette
jákit, ezt a közalkalmazotti
szférában nem
lehet megtenni. Az
iskolában minden dolgozónak az
étkezési
hozzájárulása
csökkent, van olyan család, ahol mind a ketten
érintettek, ezért
nagyon kevesen étkeznek azóta. A
kötelezõ
pótlékokkal
kapcsolatban elmondta, hogy minden pótlék
minimumon van,
a törvény
tól-ig határt szab, adható
pótlékot
senki nem kap, a kötelezõ
pótlékok is az alsó határon
vannak. Itt nem
lehet megtakarítást
elérni. Véleménye szerint a
túlóra
problémáját egy
átvilágítás
valóban ki tudja
mutatni, bár az adatok
összeszedését
úgyis saját maga végezné.
Keresni kell egy
független
szakértõt, aki nem kér
ezért a
munkáért csillagászati
összeget.
Kissné
Nárai Mária is szót kért az
állományba nem tartozó
pedagógus
témájában. Elmondta, hogy az
óvodában náluk a logopédus
van
ilyen státuszban, mivel a logopédiai
ellátás kötelezõ feladat,
kötelezõen el kell látni. Ez heti 2 X 2
órában évi 549 ezer
forint. Egyre több a logopédiai
foglalkozásra
javasolt gyerek,
jelenleg 16, jövõre 22 lesz.
Dobos
Józsefné elmondta, hogy az iskolában
két
állományba nem tartozó
tanár van, egy gyógypedagógus
és egy
angoltanár.
Rácz
Károly szerint felháborító,
hogy sok
pénzbe kerül a tanárok
képzése, utána a
képzettség miatt
kell több bért fizetni ,
ugyanakkor amit elvégzett nem lehet használni.
Olyant
amit lehetne
használni, meg szükség lenne
rá, azért
meg külön kell
fizetni. Dobos Józsefné szerint
angoltanárt nem
érdemes
képeztetni, ráadásul neki megvan
minden
végzettsége. Kevesebbe
kerül, ha vállalkozóként
számlát ad, mintha
állományba lenne.
A továbbképzésre 5 éves
tervet kell
készíteni, évente tervet
kell készíteni a
továbbképzésre, de
ha egy-két pedagógus úgy
dönt, hogy azt szeretne tanulni, amire nekik nincs
szükségük, azt
nem lehet neki megtiltani, ez joga, legfeljebb nem
támogatják a
tanulmányait.
Jánny
Csaba kérdést intézett az
óvoda
intézményvezetõje felé,
miszerint az óvodai dolgozók hogy
oldják meg az
ebédet?
Kissné
Nárai Mária szerint mióta nincs
kötelezõ
étkezés, van
választási lehetõség, van
aki eszik, van aki nem.
A 7000 forintos
étkezési
hozzájárulás
megvonása nagyon érzékenyen
érintette
az óvoda dolgozóit, fõként
azokat, akinek nagyon
alacsony a
keresete.
Dobos
Józsefné hozzátette, hogy
takarítói
állásra felvett embereknek
a végzettségükbõl
adódóan a
legalacsonyabb a besorolásuk,
ezáltal nagyon kevés az
alapbérük is.
Jánny
Csaba javasolta, hogy a polgármester sporttal kapcsolatos
módosítását
támogassák, de
csak úgy, hogy a költségvetés
sarokszámai maradjanak.
Németh
Erika megdöbbentõnek tartotta a
sportkörök
energiafogyasztásának
költségét.
Szemes
István tájékoztatta, hogy az
óvodában gázzal fûtik a
melegvizet, a sportöltözõben villannyal,
de tavasszal minden
szándékuk, hogy átálljanak
gázfûtésre.
Rácz
Károly minden hónapban leolvasná,
és
kitenné a villanyóra,
gázóra állását,
talán jobban
odafigyelnének, és jobban
takarékoskodnának a sportkörök
tagjai.
Polgármester szerint a
fogyasztás mennyisége
viszonyítás
kérdése és ezt a
képviselõk
úgyis látják. Rácz
Károly
válaszában kiemelte, hogy õ nem
látja, és ha
megtakarításokról
beszélnek, akkor sok kicsi sokra
megy.
Polgármester
szerint itt már hosszú évek
óta igen
kemény takarékoskodás
folyik. A mostani takarékossági
döntések is
feladat elmaradások,
és nem megtakarítások.
Azért ezt
tisztán kell látni.
Ifj.
Szemes István a közfoglalkoztatás
változásairól
tájékoztatta
a testület tagjait A támogatás
létszám
kerete közel fele a
tavalyinak, 27 fõre 4 órás
foglalkoztatásban
kaptak keretet 2-4
hónapig terjedõ idõtartamra, 2
fõre kaptak 12 hónapra.
Nem lehet
igénybe venni ezt a támogatást arra,
hogy
elküld valakit, és
helyette közcélú munkában
foglalkoztat. A
közfoglalkoztatási
támogatás összegét tekintve
4,8 millió
forint.
Kissné
Nárai Mária tájékoztatta az
óvoda
foglalkoztatási adatairól a
testületet. Elmondta, hogy az óvodában
18 ember
dolgozik, 4
csoport van, minden csoportban 2 óvónõ
dolgozik, a
törvény
ennyit ír elõ. Mindenkinek annyi a
bére, amennyit a
törvény
garantál, egy fillérrel sem több. Itt
bérekbõl nem lehet
megtakarítani, a dologi kiadásokból
meg amit
tudtak, abból
szorítottak.
Dobos
Józsefné elmondta, hogy az iskolában
bért
csak feladat
csökkentéssel lehet megtakarítani. Azt
is csak
szeptembertõl, mert
ehhez szükséges a pedagógiai program
módosítása. Van egy-két
olyan terület ahol lehetne a pedagógiai program
módosítása nélkül
is bért megtakarítani. Két
osztály van, az
idei 7. osztályt,
illetve az 5. osztályt lehetne összevonni. Ezzel
egy
pedagógus
bérét tudnák megtakarítani,
ez kb. 2-2,5
millió forint
bércsökkenést jelentene.
Másrészt
keményen bele lehetne
gyalogolni a szakkörökbe, a
választható
tanórákba, ezért a
pedagógusok kapnak óradíjat.
Korrepetálást mindenki ingyen végzi.
A szakkörök megszûntetése egyes
területeket,
egyes embereket, és
egyes tanulókat érintene nagyon
keményen. Egy
átvilágítás
ezeket hozhatja felszínre. Ezen a pedagógiai
program
módosításával
lehet csökkenteni, a szülõk nem
fogják
önként javasolni, a
tantestület sem. Át kell tekinteni a
szakértõ
segítségével.
Jánny
Csaba kérdést intézett az
igazgatónõ
felé.
Mennyi
értelme van egy olyan informatikai szakkört
fenntartani,
ahol a
pedagógus nem informatikus
végzettségû?
Az
informatika szakkört ECDL vizsgával
rendelkezõ
pedagógus tartja,
õ azt a szakkört tarthatja.
Jánny
Csaba: És mennyire hatásos, van-e
értelme
így fenntartani.
Dobos
Józsefné: Nagyobb hatása van, mint
amikor az
informatika szakos
végezte, mert ott nem olyan munka folyt. Ezért
most az
ECDL vizsgás
tartja, mert ezt õ jobban és
hatékonyabban végzi.
Rácz Károly javasolta, hogy a személyi kiadásokat 20 millióval csökkentsék, a költségvetés sarokszámainak megtartásával ugyanennyivel emeljék a dologi kiadásokat, a mellékletet átdolgozása a következõ testületi ülés feladata legyen. Minden területnek megvan a maga felelõse. Csökkentené a létszámkeretet, például meg lehet nézni, esetleg meg lehet-e oldani feladatokat részmunkaidõben.
Dobos
Józsefné sarokszámaiban
elfogadhatónak
gondolja a költségvetést,
viszont Rácz Károly javaslatával
kapcsolatban
kijelentette, hogy
azt most kell meghatározni, hogy a
létszámkeret
csökkentése az
iskolát mennyiben érinti. Rácz
Károly
szerint ezzel várják meg
a független szakértõ
véleményét az
átvilágítás
eredményérõl.
Szemes
István elmondta, hogy ahhoz, hogy egy
önkormányzat
biztonságosan
tudjon mûködni, ez a
költségvetés
takarékosan és jól meg van
számolva. Ebben csökkenteni úgy lehet,
hogyha
döntünk abban,
milyen feladatokat nem fogunk ezután csinálni.
Veszélyes dolog.
Oktatásnál egyik oldalon 270 milliót
fogunk
befektetni, hogy
színvonalas oktatást tudjunk végezni.
Nem lenne
célszerû
ellenkezõ irányba menni. Azt gondolja, ha
fejlesztésre
vannak
központi források, lesznek
mûködésre is.
Így kijelenteni, hogy a
béreken és közterhein 20
milliót
takarítsunk meg, nagyon nehéz.
Ez 10 %-os csökkenést jelent, és csak
úgy
lehet megvalósítani,
ha csökken a létszám is.
Egyetért az iskola átvilágításával, egy független szakértõ tollából választ kaphatnak, annak a függvényében hozzá lehet nyúlni a létszámhoz, és a feladat ellátáshoz az adott törvényi keretek között, amelyek állandóan változnak. Amit hallunk, az abba az irányba megy, hogy csökkentik a pedagógus kötelezõ óraszámát, és csökkennek a csoportlétszámok, mindkettõ költségnövelõ tényezõ. A túlóra kérdésében is mondott véleményt. Túlóra esetén, ha a törvényi órakeret megköveteli, inkább létszámot emeljenek, állást teremtsenek lehetõség szerint jákiaknak. Kezdõ pedagógussal jóval alacsonyabb óraköltséggel lehet tanítani, mint a 3 diplomás pedagógusokkal. Kérte a testületet, hogy fogalmazzák meg, hogy oktatási intézmény színvonalának csökkentésére ne hozzanak döntéseket, amik esetleg a késõbbiekben már visszaforgathatatlanok lehetnek. Ilyen összegû csökkentést határozott feladat megszûnések nélkül nem tart megvalósíthatónak.
Dobos
Józsefné hozzátette, hogy ezzel a
beruházással az iskola nagy
lépést tudna megtenni. Az oktatási
törvény
költségnövelõ
irányokat mutat, és két nagy
veszélyt
lát az esetleges feladat
megszûnésekben, ha keményen
beavatkoznak.
Választható órák,
szakköri óraszámok
megszûntetése
esetén lehet hogy jellemzõbb
lesz a gyerekek elvándorlása Szombathelyre, a
másik veszély, ha
belenyúlnak a .pedagógusszerkezetbe.
Véleménye szerint itt egy
stabil, jól mûködõ
tantestület van. Hiányoznak
a fiatalok,
nehéz õker idehívni, és
megtartani.
Szemes
István elmondta ezzel kapcsolatban, hogy a
pályázati rendszer
munkahelyteremtésre épül. Akkor
megfogalmaztak
kötelezettségeket
saját maguk felé, ezek közé
tartozott a
pedagógus létszám. Az
nem lesz járható út, ha valaki elmegy
nyugdíjba, akkor annak
szétosszák az
óráját.
Megfelelõ
utánpótlást biztosítani
kell az
intézményeknek. Ha a
településen
képzõdik megfelelõ
végzettségû pedagógus,
akkor õt kell
megkeresni a pedagógusi munkakör
betöltésére.
Dobos
Józsefné tájékoztatta a
képviselõket
az iskola dolgozóinak
létszámáról. Az
iskolában 16
tanár dolgozik a nappali oktatásba
és 12 osztály mûködik.
Németh
Erika javasolta, hogy az iskola
átvilágítása ne
kerüljön 200.000
forintnál többe. A képviselõk
egyetértettek
abban, hogy csak
munkajogi és foglalkoztatási területen
kell
kikérni a szakértõ
véleményét.
Rácz
Károly javasolta, hogy bízzák meg
Szemes
Istvánt, hogy külsõ
független szakértõvel
vizsgáltassa át az
iskola gazdaságos
mûködtetését maximum 200.000
forintért
március 15-i
határidõvel.
A
javaslatot a testület ellenvélemény
és
tartózkodás nélkül
egyhangúan elfogadta.
Rácz
Károly szerint vannak még olyan
területek az
iskolában is, az
óvodában az étkeztetés
megoldását át lehetne szervezni. Nem
kellene több embert alkalmazni az Öno-ban,
és biztos
van lehetõség
még itt a hivatalban is feladatot
átcsoportosítani. Javasolta ismét
a 20 millió forintos bér és
közteher
csökkentést, és foglalják
írásba, hogy a
képviselõ-testület a dologi
kiadásokat emelje.
Az intézmények úgy
takarékoskodjanak, hogy
év végére a
kifizetetlen számlák összege ne haladja
meg a 25
millió forintot.
A kintlevõségek behajtását
pedig a hivatal
és a jegyzõ úgy
végezze, hogy a 2011. év
végén ez ne legyen
több mint 20 millió
forint. Ez olyan cél ami az önkormányzat
stabilitásához fontos.
A mellékleteket pedig következõ
testületi
ülésre a
hivatalvezetõ, és az abban illetékes
személyek
dolgozzák össze.
A
jegyzõ tájékoztatta a
testületet a
behajtásokkal kapcsolatban.
Jánny
Csaba szerint a fizetõ lakosságot
irritálja, hogy egyesek
rendszeresen nem fizetnek az önkormányzatnak.
(csatornadíj,
súlyadó)
Polgármester
szerint a realitás az, hogy vannak
önhibájukon
kívül nehéz
helyzetbe került emberek, akiknek még
alapvetõ
élelmiszerre sem
futja.
Jegyzõ
szerint szép a kitûzött cél,
csak nem
teljesíthetõ. Sorba küldik
a bírósági
végrehajtók a
végrehajtás
költségét
háromszori
sikertelen próbálkozás után
az
önkormányzatnak.
Németh
Erika megkérdezte, hogy Jákon mennyi a
munkanélküli. Szemes
István szerint nem több az
átlagnál, kb.
10-12 %.
Jánny
Csaba támogatta Rácz Károly
javaslatát.
Németh
Erika javasolta, hogy a jobb betekintés
érdekében
a
polgármester csak 500.000 forintig vállalhasson
kötelezettséget,
ezen összeg felett egyeztessen a
képviselõ-testülettel, vagy a
pénzügyi bizottsággal.
Szemes
István szerint neki ez nem probléma, le tud
ülni a
képviselõ–testülettel minden
héten, le tud
ülni a
bizottságokkal akár minden nap, ha kell.
Németh
Erika javasolta továbbá, hogy a
polgármester
által kiállított
utalványokat, számlákat,
megbízási
szerzõdéseket az
alpolgármester minden hónapban
láttamozza.
Szemes
István tájékoztatta a
képviselõt, hogy az
összes munkajogi
dolog megkötött szerzõdés. Amit
õ általa
kötött, azok nyert
pályázatokkal kapcsolatosak, így a
testület
elõtt zajlanak.
Szemes
István nehezményezte, hogy a
képviselõk azt
feltételezik, hogy õ
és az itt dolgozók nem
látják el
tisztességesen el a
feladatukat. Azt gondolja, hogy õk maximálisan,
tisztességesen
ellátják a feladatukat, bármikor
nyugodtan
megnézheti azt a
pénzügyi bizottság, vagy akár
az
alpolgármester.
Németh
Erika kifogásolta, hogy sok mindent most látott
elõször.
Szemes
István elmondta, hogy ezt azért tette, hogy az
újonnan bekerült
képviselõk lássák, hogy az
egy
önkormányzatnak az
intézményrendszere, a feladat
ellátása hogy
valósul meg. Az
önkormányzati törvény, az
államháztartási
törvény és a
számviteli törvény pontosan fogalmaz,
hogy a
képviselõ-testületnek
milyen szerkezetben kell elfogadni a rendeletet. Az összes
többi
elõzetes azért van, hogy mindenki egy ciklusban
érezze a
részleteit, érezze a
nagyságrendjét.
Németh
Erika ezt azért érzi így, mert
õ nem tud felelõsen
dönteni, ha
nem ismeri a részleteket. Szerinte ez egy fontos gesztus
lenne,
ha
több ember mondhatna ezekrõl a
pénzügyi, és
egyéb dolgokról
véleményt. Õ nem arra tett
esküt, hogy itt
üljön idõnként és
mondjon valamit. Ilyen feltételekkel az egész
önkormányzatiságnak
nem látja az értelmét.
Szemes
István szerint Magyarországon az egész
önkormányzatiságnak
nincs mozgástere. Németh Erika azért
érzi
így, mert történtek
szavazások, aminek a utólag elfogadott
végösszege sokszorosa volt
az eredetileg megszavazottnál. Mindent utólag
tudtak meg,
és
fogadtak el.(pl Közösségi pavilon). Ezek
alapján nem látja
értelmét annak, hogy itt ül.
Szemes
István a sokszoros összegekkel nem
értett egyet.
Kiss Ferenc véleménye szerint ezeket foglalják írásba, nyújtsák be, aztán szavazzanak róla, ha nem lehet róla beszélni. Hozzátette továbbá, hogy ne csak az iskola létszámát bolygassák meg, nézzék meg a küészben mennyien dolgoznak, nem láthatja-e ezt a munkát kevesebb ember, vizsgálják át az étkeztetést, és a polgármesteri hivatalt is. Az iskoláról beszéltek egy órát, az összes többirõl szinte semmit. Pedig lehet, hogy ott is körül lehetne nézni, és javaslatot lehetne tenni, hogy hol lehet esetleg megtakarítani.
Szavaztak a sportkörök támogatásának módosításáról úgy, hogy a kiadási oldal 1.525 000 forinttal emelkedjen. A képviselõtestület 1 igen 6 nem szavazattal nem fogadta el a Szemes István által elõterjesztett javaslatot.
Szavaztak a sportkörök támogatásának módosításáról azzal a feltétellel, hogy a költségvetés sarokszámai változatlanok maradnak, tehát nem okoz kiadásnövekedést. A képviselõ-testület 5 igen, 1 nem, 1 tartózkodással a javaslatot elfogadta.
Szavaztak a sarokszámok változatlanul hagyásával a bér és közteher költségek 20 milliós csökkentésérõl. A képviselõ-testület 4 igen 3 nem szavazattal elfogadta a javaslatot.
Szavazás a hátralékok 20 millió forintos csökkentésére. 6 igen és 1 tartózkodás mellett a javaslatot a képviselõ-testület elfogadta.
Szavazás a tartozások 25 milliós csökkentésére takarékos gazdálkodással. Egyhangúan elfogadták a javaslatot. Szemes István kiegészítette a tisztánlátás kedvéért, hogy ezt csak a bevételek emelésével lehet megvalósítani.
Jánny
Csaba kérdezte, hogy miért van
szükség arra,
hogy a testület
felhatalmazást adjon a polgármesternek a
költségvetés
átcsoportosytásának 20 %-ra. Szemes
István
válaszában
kifejtette, vannak célzott központi
támogatások, amit a
számvitelbe elõirányzatként
meg kell
nevesíteni, ezt csak úgy történhet meg,
ha a
polgármesternek erre van
jogosultsága.
Jánny
Csaba: Ezt nem tárgyalhatná a
képviselõ-testület?
Szemes
István szerint akkor negyedévente kellene
költségvetési
rendeletet módosítani. Fõleg szociális
ügyekben a
jegyzõ
megállapítja a jogosultságot,
következõ havi
igénylésnél ez
megjelenik az állami támogatásban,
és errõl
jön egy elõirányzat
módosító lap az
Államkincstártól. Ezt a
pénzügyes
átvezeti
elõirányzat
módosításba,
polgármester ellenjegyzi, ha van rá
jogosultsága, s a pénzügyi
jelentésben
így szerepel.
Jánny
Csaba: Ez pontosan minek a 20 %-a?
Szemes
István: Ez az adott szakfeladat
elõirányzatának 20
%-a.
Rácz
Károly javasolta, hogy a szoros
költségvetés
miatt át kell
gondolni a 11.§ 4,5,6,7,8 pontjait, és
módosítani kell.
Jánny
Csaba javasolta, hogy minden
átcsoportosítás
tartozzon a testület
hatáskörébe.
Rácz
Károly is úgy tartaná korrektnek, hogy
a 4,5,6,7,8
pontokat
kihúzzák a rendeletbõl , és
ezek a
döntések továbbiakban
tartozzanak a testület
hatáskörébe.
Szemes
István tájékoztatta a
képviselõket, hogy az
elfogadott
költségvetési rendelet keretein
belül neki
szerzõdéskötési
joga van, ezt az önkormányzati rendelet
biztosítja.
Ezentúl nem
lesz joga elfogadni a bevételt
biztosító
ajánlatokat a testület
felhatalmazása nélkül.
Rácz
Károly szerint ilyenkor megoldható a
testület
összehívása.
Szemes
István elmondta, ha kap egy ajánlatot, akkor
gyorsan
döntenie kell
annak elfogadásáról, mert
különben
lehetséges, hogy elszalasztja
a szerzõdést. Jánny Csaba
szerint nem kell azonnal
dönteni, a
tárgyalások több fordulósak
is lehetnek,
és közben az ajánlat
részleteit meg lehet beszélni a
képviselõkkel.
Szemes István ezt
nem tartotta reálisnak, véleménye
szerint akkor az
ajánlatot adó
el fog menni más önkormányzathoz. Ki
kell mondani,
hogy legyen-e a
polgármesternek tevékenységi
jogköre, vagy
mindenrõl a testület
döntsön. Így könnyen
elszalasztják a
lehetõségeket, és
nem lesznek kifizetve a lejárt
számlatartozások.
Németh
Erika szerint ezek a számlák eddig sem mindig
voltak
kifizetve. Az
pedig nem döntési jog, ha utólag
döntenek a
beruházások
költségeirõl.
Dobos
Józsefné megkérdezte, hogy ha ezeket a
pontokat
kihúzzák a
rendeletbõl, akkor
mûködõképes lesz-e az
önkormányzat?
Szemes
István közölte, hogy akkor annyiszor
hívja
össze a testületet,
ahányszor kell.
Németh
Erika javasolta, hogy a 15.§ 4 pontját
módosítsák, hogy a
polgármester
utalványozását az
alpolgármester láttamozza.
Jegyzõ szerint az alpolgármesternek az
önkormányzati
törvény
biztosítja azt a jogot, hogy ezekbe bármikor
betekintést nyerjen.
Szemes
István tájékoztatta a
képviselõket, hogy a
20 milliós bér és
közterher csökkentés
átdolgozása
következményekkel jár, még
egy fordulóban kell tárgyalni.
Jánny
Csaba megkérdezte milyen következményei
vannak, ha
most nem
fogadják el a költségvetési
rendeletet.
Polgármester
válaszában közölte, hogy akkor
az állam
nem ad pénzt.
Dobos
Józsefné elmondta, hogy a
képviselõk
közös felelõssége, hogy
a községnek idõben legyen
költségvetése.
Jegyzõ
megítélése szerint ez a
négy
határozat teljesen felesleges, mert
határozattal nem kell rendeletet megtámogatni.
Rácz
Károly szerint ezek
nem
határozatok, hanem
módosító javaslatok.
Jegyzõ
javasolta, hogy el kellene fogadni most a
költségvetést, az
bármikor változtatható,
módosítható. A részleteket
a
mellékletekben ki kell dolgozni utólag. Szerinte
ez a
járható út.
Németh
Erika szerint ez egy zsarolási helyzet.
Polgármester
elmondta, hogy részletesen be lett mutatva, mi az a
költségigény,
amivel a település és
intézményei
biztonságosan tudjanak
mûködni. Azt gondolja, hogy õ ennek
maximálisan eleget
tett.
Sokszor felhívta rá a figyelmet, hogy itt
finanszírozási probléma
van. Minden energiát arra kell fordítani, hogy
bevételi forrásokat
teremtsenek.
Rácz
Károly javasolta, hogy arányosan
csoportosítsanak
át bér és
személyi juttatásból dologi
kiadásra, ezen
lehet módosítani, és így a
költségvetés
elfogadásával a
finanszírozás sem kerül
veszélybe.
Kissné
Nárai Mária és Dobos
Józsefné
véleménye szerint nem
sodorhatják a falut olyan veszélybe, hogy ne
legyen
elfogadott
költségvetése.
Rácz
Károly javaslata szerint 20 millió forintot
bér
és személyi
juttatásról arányosan
csoportosítsák
át dologi juttatásra, a
mellékleteket pedig utólag dolgozzák
át.
2011. költségvetési rendelet módosításokkal együtt a képviselõtestület 6 igen, 1 tartózkodás mellett elfogadta.
III. napirendi pont
Szociális rendelet módosítása
Németh Erika a szociális kerekasztalról kérdezte a jegyzõt. Jegyzõ elmondta, hogy a szociális kerekasztal létrehozását elõírja a szociális törvény, ennek jelképes formája van. Évente egy alkalommal ülést tart, képviselõi orvos, védõnõ, mûködése figyelemfelhívó, jelzés értékû, nincs hatásköre. Szemes István elmondta, hogy egyetlen egy kompetenciája van, rehabilitációs eljárás folyamán az adott ügyben állásfoglalást tesz. Rehabilitációs eljárás során a bizottság munkába visszahelyezésre ad javaslatot. Jogi állásfoglalási lehetõsége van, szükség szerint ülésezik.
Németh
Erika
megkérdezte, hogy van-e
nyilvántartás azokról, akik
írásban
vagy szóban kérnek segélyt
az önkormányzattól. Jegyzõ
válaszában
elmondta, hogy kérheti
szóban is, de akkor azt neki kell
jegyzõkönyvbe venni.
Németh Erika szerint a szociális
rendeletben szereplõ legolcsóbb
temetés most már
nem 100.000
forint
Polgármester elmondta, hogy ezt a
törvény 10 %-ban határozza meg, a
temetkezési
szolgáltatóktól
kérnek egy nyilatkozatot, hogy mennyi a
legolcsóbb
temetés.
Jánny Csaba érdeklõdött a
jegyzõtõl, hogy szoktak-e kérni a
hatóságok
környezettanulmányt.
Jegyzõ tájékoztatta a
képviselõt, hogy sokszor
fordulnak hozzá
ilyen kéréssel, a tanulmány kiterjed a
lakhatási viszonyokra,
ruházatra, általános
életkörülményekre,
jövedelmi
viszonyokra.
Németh Erika kérdése: Lehet-e tudni
mennyi kártyás villanyóra van
Jákon?.
Polgármester válasza: Elvileg lehet
tudni, mert az E-ON tájékoztatja a
jegyzõt.
Németh Erika kérdése: Ki kap
temetési segélyt, aki jogosult rá,
vagy aki
kéri?
Polgármester válasza: Amikor az
ügyintézõ rendezi a
hagyatékot, akkor szól
errõl a
lehetõségrõl. Jegyzõ
szerint csak az kap, aki a
feltételeknek
megfelel. (Egy fõre esõ
jövedelemhatár). Szemes
István elmondta,
hogy általában senkit sem utasítanak
el, technikai
megoldásként
átmeneti segélyt adnak. Aki a szokásos
10.000
forintnál többet
kap, annak oka a pillanatnyi különösen
nehéz
élethelyzet, amibe
a haláleset miatt került a család.
Németh Erika elmondta, hogy bizottsági
ülésen felmerült, hogy az
átmeneti
segélynek az utalását a
szociális bizottság bírálja
el.
Rácz Károly javasolta, hogy ami
olyan, amit gyorsan kell adni, azt adja a polgármester, ami
elbírálható, azt adja a
bizottság. Minden
bizottsági ülésnek
legyen egy napirendi pontja, amelyben megnézik ki kapott a
két ülés
között segélyt, így
elkerülhetõk a
mendemondák.
Polgármester elmondta, hogy
kialakítottak egy adatbázist, amit a
jogosultsággal rendelkezõk
bármikor megnézhetnek
Jegyzõ tájékoztatta a
képviselõket,
hogy a szociális törvény
változott, a
Rendelkezésre állási
támogatást átnevezték
Bérpótló
támogatásra, ezáltal
a
paragrafusok eltolódtak, át kell neki dolgozni a
rendeletet. Ez
csak technikai dolog.
A képviselõ testület a szociális rendeletet - a jegyzõ által, törvényi változások miatt elõterjesztett - módosításokkal együtt egyhangúan elfogadta.
IV. napirendi pont:
Egyebek
Jánny
Csaba
felvetette, hogy jó
lenne, ha kapnának olyan
tájékoztatást,
hogy a két ülés között
a faluban milyen munkálatok folynak, mert errõl
nem tudni semmit.
Polgármester tájékoztatta, hogy
ezeket a munkákat a pillanatnyi helyzet szüli,
ezeket nem
látja
elõre.
Elõterjesztett egy
tájékoztatót a
Nyugat-Dunántúli
Hulladékgazdálkodási
Önkormányzati
Társulás
mûködésérõl. Annak
idején azért
lépett Ják ebbe a
társulásba, mert tervbe volt véve a
hulladékgyûjtõ sziget,
szeméttelep rekultiváció. Ez a
dokumentáció alapján most sem
fog megvalósulni, hozzátéve azt, hogy
ebbe a
társulásba évi
800.000 forintot fizet az önkormányzat.
Rácz Károly felvetette, hogy mi
lenne, ha kilépnének a
társulásból,
az is 800.000 forint megtakarítást jelentene.
Szemes István szerint megfontolandó a
kilépés, egyeztetni kell a többi
településsel.
A testület a tájékoztatót egyhangúan elfogadta.
Rácz Károly javasolta, bízzák meg a polgármestert, hogy mérlegelje a társulásban való bennmaradás indokait, és a kilépés mellett szóló indokokat, ezután ezt jelezze a társulásnak.