A
személyes gondoskodást
nyújtó
ellátásokért
térítési díjat kell fizetni.
A
térítési díjat
A
fenntartó ingyenes ellátásban
részesíti azt az ellátottat,
- aki
jövedelemmel nem rendelkezik,
- étkeztetés
és házi
segítségnyújtás
esetében akinek a családja jövedelemmel
nem rendelkezik, és bentlakásos
ellátás esetében jelzálog
alapjául szolgáló vagyona nincs.
A személyes gondoskodás
körébe tartozó szociális
ellátások
térítési díja a
szolgáltatási
önköltség és a
normatív állami
hozzájárulás,
támogató szolgáltatás
és jelzõrendszeres házi
segítségnyújtás
esetén a szolgáltatási
önköltség és a
szolgáltatás külön
jogszabály szerinti
költségvetési
támogatásának
különbözete. Az
intézményi
térítési díjat
integrált intézmény
esetében is
szolgáltatásonként kell
meghatározni, a közös
költségelemek
szolgáltatásonkénti közvetlen
költségeinek arányában
történõ
megosztásával. Emelt
színvonalú bentlakásos
ellátás esetében az
intézményi
térítési díjat az
elõzõ
évben ténylegesen igénybe vett
normatív állami
hozzájárulással kell
számítani.
A kötelezett által fizetendõ
térítési díj
összegét (személyi
térítési díj) az
intézményvezetõ konkrét
összegben állapítja meg és
arról az ellátást
igénylõt
az ellátás
igénybevételét
megelõzõen
írásban tájékoztatja. A
személyi térítési
díj nem haladhatja meg az intézményi
térítési díj
összegét, kivéve, ha az
intézményi
térítési díj
számítása nem eredményez
pozitív számot. Ebben az esetben
külön jogszabályban
meghatározott összegû személyi
térítési díjat kell fizetni.
A személyi térítési
díj összege - önkormányzati
intézmény esetén - a
fenntartó rendeletében foglaltak szerint
csökkenthetõ, illetve elengedhetõ, ha a
kötelezett
jövedelmi és vagyoni viszonyai ezt
indokolttá teszik.
Ha az ellátott, a törvényes
képviselõje vagy a
térítési
díjat megfizetõ személy a
személyi
térítési díj
összegét vitatja, illetve annak
csökkentését vagy
elengedését kéri, az
értesítés
kézhezvételétõl
számított nyolc napon belül a
fenntartóhoz fordulhat. Az állami
fenntartó a térítési
díj összegérõl
határozattal
dönt.
Ha az ellátott, törvényes
képviselõje vagy a
térítési
díjat megfizetõ személy a
térítési díj
egyházi vagy nem állami fenntartó
által megállapított
összegét vitatja, a
bíróságtól
kérheti a térítési
díj
megállapítását. A
bíróság jogerõs
határozatáig a korábban
megállapított
térítési díjat kell
megfizetni.
A személyi térítési
díj összege a
megállapítás
idõpontjától
függetlenül
évente két alkalommal
vizsgálható felül és
változtatható meg, kivéve, ha az
ellátott, illetve étkeztetés
és házi
segítségnyújtás
esetében a családja jövedelme
- olyan
mértékben csökken, hogy az e
törvényben meghatározott
térítési díj
fizetési kötelezettségének
nem tud eleget tenni;
- az
öregségi nyugdíj mindenkori
legkisebb összegének 25%-át
meghaladó mértékben
növekedett.
Térítésmentesen
kell
biztosítani
- a falugondnoki
és tanyagondnoki
szolgáltatást,
- a
népkonyhán történõ
étkeztetést,
- a
családsegítést,
- - az utcai
szociális munkát,
- hajléktalan
személyek
részére a nappali ellátást,
- az
éjjeli menedékhelyen biztosított
ellátást.
A
szociális
alapszolgáltatás
személyi térítési
díjának
megállapításánál
- a
szolgáltatást igénybe vevõ
személy rendszeres havi jövedelmét,
- étkeztetés
és házi
segítségnyújtás
esetében a családban egy fõre
jutó
jövedelmet,
- kiskorú
igénybe vevõ esetén a vele
közös háztartásban
élõ szülõk egy
fõre jutó rendszeres havi
jövedelmét kell figyelembe venni.
A
személyi
térítési
díj nem haladhatja meg a jövedelem
- 30%-át
étkeztetés,
- 25%-át
házi
segítségnyújtás,
- 30%-át,
ha a házi
segítségnyújtás mellett
étkezést is biztosítanak, illetve
támogató szolgáltatás,
- 20%-át
a kiskorú részére
nyújtott támogató
szolgáltatás,
- 2%-át
jelzõrendszeres házi
segítségnyújtás
esetében.
Az
intézményi
ellátásért fizetendõ
személyi térítési
díj nem haladhatja meg az ellátott havi
jövedelmének
- 15%-át
a nappali ellátást, illetve
30%-át a nappali ellátást
és ott étkezést;
- 60%-át
az átmeneti elhelyezést;
- 50%-át
a rehabilitációs
célú lakóotthoni
elhelyezést;
- 80%-át,
egyéb tartós
elhelyezést nyújtó
intézmények esetén.
Az önkormányzati fenntartó a
személyi térítési
díjat határozattal is
megállapíthatja.
Az ellátást igénybe vevõ
részére az egészségi
állapot javításához vagy
szinten tartásához szükséges
alapgyógyszereket a bentlakásos
intézmény - a külön
jogszabályban meghatározottak szerint -
térítésmentesen biztosítja.
Ezen túlmenõen az egyéni
gyógyszerigények
költségét - a külön
jogszabályban foglaltak szerint - az ellátott
személy viseli.
Amennyiben az intézményi elhelyezést a
gyámhivatal határozata alapozza meg, a
kiskorú ellátott után
térítési díj
fizetésének kötelezettsége
nem írható elõ. A
gyámhivatal
határozatában megállapított
gondozási díjat - a külön
jogszabályban meghatározott feltételek
és eljárás alapján - a
szociális intézmény
részére kell átutalni.
A
személyi
térítési
díjat
- a
kiskorú és a gondnokság alatt
álló jogosult esetén a
törvényes képviselõ;
- a
gondnokság alatt nem álló,
magasabb összegû családi
pótlékban
részesülõ jogosult
esetén a családi pótlékra
vagy a családi pótlék
felvételére jogosult;
- a fenti pontokban
nem szabályozott esetekben a
térítési díj
fizetésére kötelezett jogosult vagy
tartására köteles és
képes személy fizeti meg az
intézménynek.
Ha a személyi térítési
díjat nem fizetik meg, illetve ha a
költõpénzt az
intézmény
biztosítja, a követelést
tartós bentlakásos
intézményi ellátás
esetében a kötelezett ingatlanvagyonán,
idõsotthoni ellátás
esetében a
vagyonán fennálló
jelzálogjog biztosítja.
A jelzálogjogot a külön
jogszabály szerint nyilvántartott
folyó évi hátralék
erejéig lehet bejegyezni. A jelzálog
bejegyzésének
kezdeményezésérõl a
szociális hatóság a
jogszabályi feltételek
fennállása esetén - a
fenntartó kérelme alapján -
határozatot hoz. A határozat egy
példányát az ingatlanügyi
hatósághoz megküldik.
Fontos
tudni
Az állami
fenntartó által
mûködtetett intézmény
esetén,
ha az intézményvezetõ
férõhely
hiányában az ellátásra
vonatkozó igényt nem teljesíti,
úgy a kérelmet, vagy a beutaló
határozatot a kézhezvétel
napján nyilvántartásba veszi az
igények teljesítési
sorrendjének megállapítása
céljából, s errõl az
igénylõt is értesíti.
A nyilvántartásba vételt
követõen elõgondozás
keretében (mely
két szakaszból áll) az elsõ
szakaszban
az intézményvezetõ, vagy az
általa
megbízott személy, vagy nem állami
fenntartású intézmény
esetén a megállapodás
megkötésére feljogosított
személy tájékozódik az
igénylõ helyzetérõl. Az
elõgondozás I.
szakaszának célja annak
megállapítása, hogy az
intézmény szolgáltatása
megfelel-e az igénylõ
állapotának,
szükségleteinek, továbbá
megvizsgálják, hogy az
igénylõ
jogosult-e az ellátásra,
tájékoztatják az
igénylõt a
megállapodás tartalmáról,
valamint a várható személyi
térítési díj
mértékérõl.
A tényleges intézményi
elhelyezést
megelõzõen szintén
elõgondozást végeznek. Az
elõgondozás II. szakaszában az
intézményben
elõkészítik a
szolgáltatás
biztosítását az
igénylõ
részére, valamint
felkészítik az
intézményben élõket az
új lakó
érkezésére.
Az intézményben elhelyezett
részére az
egészségi állapot
javításához, vagy szinten
tartásához
szükséges alapgyógyszereket
térítésmentesen
biztosítják.
Ezen túlmenõen az egyéni
gyógyszerigények
költségét az ellátott viseli.
Jövedelemvizsgálat
személyes gondoskodás esetében
Az idõsotthoni ellátás
igénybevételét
megelõzõen a jegyzõ
megvizsgálja az ellátást
igénylõ havi
jövedelmét.
Az intézmény vezetõje a
jövedelemvizsgálatot
a gondozási szükséglet
vizsgálatának
kezdeményezésével
egyidejûleg kérelmezi a
jegyzõnél.
A jegyzõ a jövedelemvizsgálat
alapján
igazolást állít ki a havi
jövedelemrõl. Az
igazolás az ellátást
igénylõ
természetes
személyazonosító adatait
és havi jövedelmét, illetve azon
belül a
vagyonból a havi jövedelemhez
hozzáadandó
összeget tartalmazza.
Ha a jegyzõ az ellátást
igénylõ jövedelmi
helyzetét az igazolás
kiállítása
iránti kérelem
benyújtását
megelõzõen is vizsgálta, a
három hónapnál
nem régebbi adatok a jövedelem
vizsgálatánál
felhasználhatók.
A jövedelemvizsgálat keretében a
jegyzõ
megvizsgálja az ellátást
igénylõ vagyoni
helyzetét. Vagyonként kell figyelembe venni az
ellátás
igénylésének
idõpontjában az ellátást
igénylõ
tulajdonában álló ingatlant, valamint
az õt illetõ
hasznosítható, ingatlanon
fennálló vagyoni
értékû jogot, illetve az
ellátás
igénylését
megelõzõ 18 hónapban ingyenesen
átruházott ingatlant, ha azok együttes
forgalmi
értéke az öregségi
nyugdíj mindenkori
legkisebb összegének a negyvenszeresét
meghaladja.
Osztatlan közös tulajdon esetén a
tulajdoni
hányadot kell figyelembe venni.
A fentiek szerinti vagyon együttes
értékének
az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb
összegének a negyvenszeresét
meghaladó
részét jövedelemként kell
figyelembe venni,
azt 96 hónapra elosztva kell meghatározni,
és az
ellátást igénylõ, illetve
az ellátott havi
jövedelméhez hozzáadni.
Az idõsotthoni ellátás
igénybevétele
során a személyi
térítési díj
számításakor a vagyonból a
fentiek szerint
a havi jövedelemhez hozzáadandó
összegként a jegyzõi
igazolásban
meghatározott összeget kell figyelembe venni.
Az önkormányzati rendelet vonatkozó része
Térítési
díj
(Sztv.
92. § (1)
bekezdés)
18.
§
(1)
A (4) bekezdés
kivételével a
személyes gondoskodást
nyújtó
ellátásokért
térítési díjat kell
fizetni. A
térítési díjak
mértékét az 1.
számú melléklet tartalmazza.
(2)
A személyes
gondoskodásért
fizetésre kötelezettek köre:
- a) az
ellátást igénybevevõ
jogosult
- b) a
szülõi felügyeleti joggal
rendelkezõ
törvényes
képviselõ, valamint
- c) a
jogosult tartására,
gondozására köteles és
képes
személyi térítési
díjat fizet.
(3)
A személyi
térítési díjat a
kötelezett jövedelmi viszonyai, valamint a
térítési díj
figyelembevételével
kell megállapítani.
(4)
Nem kell
térítési díjat
fizetni a családsegítés
igénybevételéért