"Anyáink
gondoskodtak róla, hogy nekünk már ne
kelljen tisztítószerre
költenünk.
Ma
már azzal együtt jön a víz a
csapból."
Vavyan
Fable
Itt
a tavasz, a természet
újjászületik, ezzel egyidõben
elkezdõdnek a kertben a tavaszi munkálatok is.
Elõkerülnek
a kis kézi permetezõk, de a földeken is ebben az
idõszakban végzik ezeket a feladatokat. Kézi
permetezéssel környezetünkben nem
teszünk jelentõs kárt, hiszen a
permetezés célzottan kis területen,
és kis mennyiségben
történik..Azonban más a helyzet akkor,
ha a növényvédõszeres
permetezés belterületen,
lakóházak közvetlen
szomszédságában
mezõgazdasági gépekkel folyik. Ilyenkor a
levegõbe jutott permet mennyisége, a szél,
és az idõjárási viszonyok olyan
körülményeket produkálhatnak,
amelyek veszélyeztetik a lakók
egészségét, az
állatvilágot és a környezõ
növénykultúrákat. Bizony
településünkön is elõfordulnak
ilyen területek, ahol a lakótelep
közepén telekszélességû
földcsíkokat mûvelnek és permeteznek
mezõgazdasági gépekkel. A munkájukat
megbízásból végzõ emberek
sokszor nem is tudják, hogy erre a
tevékenységre bizony nagyon komoly
szabályok vonatkoznak, amelyek
törvényben vannak rögzítve.
Ezek megszegése pedig komoly
bírságokkal büntethetõ. Érdemes
tehát
odafigyelni ezekre, hiszen szervezetünk élelmiszerekbõl,
vízbõl származó vegyszerterhelése amúgy
is magas, közvetlen környezetünkben pedig
igazán elvárható lenne, hogy
legalább a levegõbõl ne
növényvédõszert
lélegezzünk be.
Mint minden más tevékenység jogilag ez
is szabályozott, de az emberi oldala, a
felelõsség mások iránt
manapság már ismeretlen
fogalommá vált. Sajnos érdekek sűrű
erdejében élünk, ahol többek között
mások egészségének megőrzése sem
jelent már komoly tényezőt.
“A világ
amit teremtettünk a gondolkodásunk
eredménye;
nem lehet megváltoztatni
gondolkodásunk megváltoztatása
nélkül.”
(Albert
Einstein)
A cikk lakossági felvetés alapján
készült, természetesen az ügy
hátteréről megkérdeztük -képviselőnk
útján- jegyző urat is. Jegyző úr
válaszában ezt a tájékoztatást
adta:
Az egyes
szabálysértésekről szóló 218/1999./
(XII. 28.) Korm. rendelet 106. §-a alapján a Vas Megyei
Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Növény
-és Talajvédelmi Igazgatósága
azilletékes az ügyben.
106. §
(1) Aki a
növényvédelemről szóló
törvényben meghatározott
növényvédelmi,
növény-egészségügyi
rendelkezéseket megsérti,
hatvanezer forintig
terjedő pénzbírsággal sújtható.
(2) Az (1)
bekezdésben meghatározott
szabálysértés miatt az eljárás a
Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal, a megyei
kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi
Igazgatósága hatáskörébe is tartozik.
Én a növényvédelmi törvényt
átnézve a következő ide vonatkozó
paragrafusokat találtam:
2000.
évi XXXV. törvény a
növényvédelemrõl
26. § A
növényvédõ
szereket csak az engedélyezett módon, a
helyes mezõgazdasági
gyakorlat szerint, a
munkaegészségügyi és a
kémiai biztonsági szabályok
maradéktalan betartásával
szabad felhasználni. A
növényvédõ
szerek nem alkalmazhatók, ha a
felhasználónak számolnia kell azzal,
hogy a növényvédõ
szer a felhasználás adott
körülményei között
káros hatást gyakorolhat az ember és
az
állat egészségére, a
környezõ
növénykultúrákra.
31. § (1)
A növényvédõ
szer tárolása, forgalmazása,
szállítása,
felhasználása fokozott veszéllyel
járó
tevékenység.
(2) Az (1) bekezdésben felsorolt
tevékenységeket saját célra
- a III. forgalmi kategóriába sorolt
növényvédõ
szerek vásárlását
és felhasználását
kivéve - az végezhet, aki a
külön jogszabályban
meghatározott szakirányú
képzettséggel rendelkezik.
(3) Növényvédõ
szerrel szolgáltatást az végezhet, aki
a) az I. forgalmi kategóriába sorolt
növényvédõ
szer felhasználása esetén,
külön
jogszabályban felsorolt felsõfokú
növényvédelmi
szakképesítéssel,
b) a II. és a III. forgalmi
kategóriába sorolt
növényvédõ
szer felhasználása esetén
külön
jogszabályban felsorolt
középfokú
növényvédelmi
szakképesítéssel,
60. § (1)
Növényvédelmi
bírságot kell kiszabni azzal
szemben, aki
b) növényvédõ
szerrel olyan cselekményt valósít meg,
amellyel az ember és az állat
egészségét vagy a
környezetet, illetve a tájkép
szempontjából jelentõs
értékû
növényállományokat
veszélyezteti;
(3) A bírságot a jegyző jogosult
kiszabni az (1)
bekezdés b), c), valamint a (2) bekezdés b), c) pontjai
esetében, ha a
cselekmény
belterületen
valósul meg.
Jegyző úr képviselőnek írt
második levelében közölte, hogy ez a
jogszabály 2008-ban megváltozott, azóta ennek a
feladatnak az ellátása már nem a jegyző
hatásköre. Sajnos ez semmit nem változtat a
tényeken: az önkormányzat hárít,
hogy ez nem az ő feladata, a helyi hatóság mossa
kezeit, mi pedig továbbra is szívjuk a permetes levegőt.
Persze kilincselhetünk hivatalból hivatalba, az
eredmény előre borítékolható.
Mindenesetre az
elgondolkodtató, hogy nemcsak az
egészségünket
veszélyeztető permetezőgépekkel, hanem az
engedély nélküli állattartókkal, a
kóbor kutyákkal, és a
gépjárműadót nem fizetőkkel szemben is tehetetlen
az ügyekben intézkedésre jogosult
személy, vagy hivatal.
Juhászné Müller Enikő