Név szerinti
szavazással fogadták el az
önkormányzati törvényt
Az
Országgyűlés név szerinti
szavazással fogadta el az új
önkormányzati törvényt, amely
alapvetően átrendezi az állam és az
önkormányzatok közötti feladat-,
és hatáskörmegosztást.
A parlament 259 kormánypárti igen szavazattal, 97
ellenzéki nem ellenében hagyta
jóvá a Pintér Sándor
belügyminiszter által jegyzett javaslat
minősített többséget igénylő
rendelkezéseit, míg további
részét 257 igen és 89 nem mellett
szavazta meg.
A
több mint két évtized után
átalakuló önkormányzati
rendszer egyik legnagyobb újdonsága lesz, hogy a
közoktatási intézmények
és a kórházak is állami
fenntartásba kerülnek. A kormány a
módosítástól azt
várja, hogy az új struktúra
költségtakarékos és
feladatközpontú lesz, továbbá
szigorúbb kereteket szab az
önkormányzati autonómiának. A
kétharmados jogszabály a
településeket
együttműködésre,
térségi társulások
alakítására
ösztönzi.
Az önkormányzatok a jövőben is
vállalhatnak önként feladatokat,
ám ezek ellátása nem
veszélyeztetheti a kötelezően előírt
feladatokat. További korlát, hogy a
fakultatív feladatok finanszírozása a
saját bevételek, illetve az e célra
biztosított források terhére
lehetséges.
A
javaslat rögzíti az
önkormányzatok ellátandó
feladatait, ezek között szerepel a
közbiztonság fenntartása, az
ivóvízellátás, a
szennyvízkezelés, a
hulladékgazdálkodás, a
távhőszolgáltatás és a
hajléktalan-ellátás.
A
változások közé tartozik az
is, hogy a törvény
helyiadó-kivetési jogot ad a
településeknek saját
bevételeik növelésére.
A
fővárosban nem változik meg az eddigi
kétszintű önkormányzati rendszer, de
több feladat-, és a hatáskör
elkerül a jelenlegi "szintről", így
például a
hajléktalan-ellátás
felelőssége a jövőben a főváros helyett
a kerületeké lesz.
A
megyék szerepe alapvetően megváltozik; a
jelenlegi intézményfenntartó
szerepük teljesen megszűnik, az iskolákat,
egészségügyi és
szociális intézményeket, valamint az
ott dolgozó munkatársakat az állam
veszi át. A megyék a jövőben
területfejlesztési és a
területrendezési feladatokat látnak el.
Az
új jogszabály megváltoztatta az
összeférhetetlenségi
szabályokat is, így például
polgármester nem lehet országgyűlési
képviselő a 2014-es választások
után. A közélet tisztasága
érdekében a törvény
szabályozza a vagyonnyilatkozat-tételi
kötelezettséget, ami a házas-, az
élettársra és a gyerekekre is
vonatkozik. A szabályok a bizottságok
külsős - nem képviselő - tagjaira is vonatkoznak
majd.
A
törvény "megerősíti" a
polgármestereket a képviselő-testülettel
szemben, így például -
meghatározott esetekre - vétójogot
kap, és tisztségének
megszűnéséről csak
bíróság dönthet.
Testületi ülést évente
legalább hatszor kell tartani, akár a
fővárosi/megyei kormányhivatal
indítványára is.
A
helyi konfliktusok feloldásának
eszközeként a testület
minősített többséggel mondhatja ki
saját feloszlását, ekkor
három hónapon belüli időpontra
időközi választást kell
kiírni; ennek költségét az
önkormányzat viseli.
Kivételes
eszközként az Országgyűlés a
kormány javaslatára is dönthet a
testület feloszlatásáról, ha
az alaptörvény-ellenesen működik. A
köztársasági elnök
hatásköre, hogy ekkor megbízza az
illetékes kormányhivatal vezetőjét az
önkormányzati feladat- és
hatáskörök ideiglenes
gyakorlásával.