1. Véleményed szerint a számítógéppel töltött aránytalanul sok idõ milyen hatással van a gyerekekre, változik- ettõl a személyiségük, énképük, értékrendjük?
Biztosan, hogy
hatással van a kialakuló
személyiségre,
hogy a fejlõdés ideje alatt kik veszik
körül, mivel foglalkozik, mit
közvetítenek
számára. Ez különösen
az elsõ 6
évben meghatározó. Az
aránytalanul sok
mindenbõl káros. A sarkalatos erények
(
életünk lényeges,
szokássá vált
tulajdonságai, amik segítenek
életünk
küzdelmeiben: okosság,az
igazságosság, lelki
erõsség
és a
mértékletesség) nagyon sokban
segítenének
minket a helyes arányok
kialakításában,
megtalálásában. Ezek alapjait a szülõk
kötelessége a nevelés során
lerakni.
A
számítógép
nagyon hasznos eszköz, de véleményem
szerint nem
lesz okosabb, ügyesebb, jobb
és teljesebb ember, aki a
számítógépen
keresztül ismeri csak meg
a világot.
Semmiképpen nem pótolja a
számítógép a
valóságot.
Akármilyen csodálatos
tájképet nézünk
számítógépen, tv-ben nem
olyan, mint amikor
ott vagyunk. A
tenger illatát, a levegõt nem
érezzük. Több
gyerek rajong az állatos képekért,
mondván, hogy szereti az állatokat. Az
érintésük hiánya, a hangjuk,
szaguk mind
hiányzik, és ez nem segíti a
tapasztalatok
megszerzését. A virtuális
világ nem
azonos a valódi világgal, így a
valóság tapasztalata helyett, hamis
kép,
gondolat alakul ki bennük. A
számítógépes
játékokban azt a
veszélyt látom, hogy
személytelenek,. Nincs kommunikáció,
és ha
úgy alakul a játék kilép a
programból, nem kell, hogy a
következményeket
lássa, azokkal szembesüljön. Ha
vesztésre áll kezd másikat, nem kell
megbeszélni a konfliktusokat, nincs
tapasztalat a másiknak okozott
örömrõl,
fájdalomról,
sértõdöttségrõl.
Sõt
arról
sem, hogy mindenki más módon fejezi ki az
örömét, bánatát
különbözõ
érzelmeit. Ezért
elõfordulhat, hogy teljesen hamis önkép
alakul ki a gyermekben.
Persze nem
hanyagolhatjuk el a szülõk, felnõttek
felelõsségét,
szerepét. A gyermekek nem a
hallott szavakat valósítják meg, hanem
a
látott példát
utánozzák. Amennyiben
a
szülõk helyes példát adnak a
számítógép
használatáról, akkor a gyermekeket is
könnyebb erre nevelni.
2.
Helyesnek
tartod-e, hogy a közösségi és
chat oldalakon
ilyen
mértékben engednek betekintést a
gyerekek
magánszférájukba. Hogyan
befolyásolja
gondolkodásmódjukat, és milyen
veszélyei
lehetnek ennek?
Nem tartom
helyesnek,
mert ki sem alakul az intim szféra. Ebben megint nem a
gyerekek
a hibásak,
hanem azok a felnõttek, akik engedik a
gyermekeknek a használatot, és még
rossz
példát is mutatnak. Azt gondolom, hogy
beláthatatlan következményei vannak az
önmagunkról
szétküldött gondolatoknak,
képeknek. A felelõtlenség
erõsödik, és
lehetséges, hogy késõn
találkoznak a
következményekkel. Sokszor nem is az igazi
énjüket adják, hanem amirõl
úgy
érzik, hogy tetszhetnek másoknak,
népszerûbbek
lesznek, vagányabbaknak gondolják
õket. Ebben az állandó
elérhetõ állapotban
nincs is alkalom arra, hogy
elmélyedjen a saját belsõ
világában,
megismerje önmagát, kialakítsa
véleményét,
értékrendjét. Így egyre
több lesz a
kivülrõl irányított ember. Ez
valamilyen
szinten mindig így volt.
A fogyasztói társadalom is úgy alakulhatott ki, és úgy áll fenn, hogy elhiteti az emberekkel akkor valakik, ha megveszik, azt eszik, azt isszák stb. Ennek áldozatai lettek most a valutahitelesek, hiszen mások is ezt teszik, de nem gondolták végig a lehetséges módozatokat, amik nem is voltak olyan kiszámíthatatlanok. Az addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér bölcsesség nem annyira köztudott manapság.
3.
Milyen pozitív és negatív hatásai lehetnek az internetnek a fiatalokra, mennyire tudatosan használják a céljai eléréséhez, megvalósításához, jövõjük felépítéséhez?
Természetesen,
mint mindennek, az internetnek is vannak pozitív
és
negatív hatásai. Minden a
felhasználó
bölcsességén,
céltudatosságán múlik. A
gond az, hogy az
erkölcsi
relativizmus miatt nincsenek általánosan
elfogadott
jó és rossz kategóriák.
Emiatt nagyon nehéz a fiataloknak a helyes célok
kitûzése. Legtöbben, a szüleik
emberfeletti erõfeszítéseit
látva a
megélhetésért, a
pénzszerzést
tartják
fontos célnak, de azt már nem tudják,
hogy mire,
és hogyan használják. Azt
tekintik célnak, ami egyik eszköz a cél
elérésében. Az önismeretet az
önnevelést, a személyiség
fejlesztését még
eszközként sem
emlegetik, pedig
legalább olyan fontos, mint az anyagiak. Az ember test
és
lélek és nem jó, ha
valamelyik irányban eltolódik az
egyensúly. A
gyökere itt van minden történelmi
kor gondjainak, a többi csak tünet. Mivel most az
informatika
reneszánszát
éljük ennek kapcsán merülnek
föl ezek a
kérdések. A kérdés azonban
mindig az ki
az ember? Mi a jó, és mi a rossz? Mi az
igazság?
Mi az ember életének az igazi
célja? Ki vagyok én? Aki helyes
értékrend
alapján használja az internetet õ
biztosan jól használja. De mindjárt
itt a
kérdés mi a helyes? Aki pénz akar
szerezni, és interneten árulja a
kábítószert az el tudja
érni a
célját, de jó e
az? Még a kábítószer
használójának is jó, hogy
tud venni
így, de ettõl még
szerintem nem jó. De mi alapján
döntjük el,
hogy kinek van igaza?
4. Milyen
irányban változott a mai
generáció
értékrendje,
milyen okai lehetnek ennek? Milyen szerepe van az
értékrend helyes
kialakításában a családnak,
a
vallásnak, és a társadalomnak.
Miért
változtak
meg gyökeresen korunkban a családon belüli
viszonyok?
Az
elõbbi kérdésre
adott válaszomban
említettem, hogy nincs megfellebbezhetetlen
tekintély,
ami alapján mindenki
által elfogadott
értékrendrõl
beszélhetünk. A relatívizmus
diktatúrájaként
beszél errõl XVI. Benedek pápa is.
Gyakran tapasztalom,
hogy szülõk a
gyermekeikkel való jó viszonyt
barátinak tekintik,
ami elsõ hallásra
szimpatikusnak is tûnhet. Ám a jó
kapcsolat szülõ
és gyermek között semmiképpen
nem baráti, mert a szülõ gyermek viszony
nem
egyenrangú, hanem függõ viszony. A
szülõ felelõs a megfelelõ
kereteket biztosítania gyermekei
kiegyensúlyozott testi,
lelki és szellemi
fejlõdéséhez. Fontos, hogy fel
tudjon a gyermekeinek mutatni
olyan értékrendet, ami
számára fontos,
éppen ezért azon értékrend
szerint is
él. Ezzel olyan alapokat ad gyermekeinek, ami
reményt ad
egy kiegyensúlyozott élethez.
A gyermekek azonnal észreveszik, ha a
szülõ
elvárásai és élete nincs
szinkronban, ez pedig csalódás a gyermeknek,
így a
tisztelet, még ha elvárja is
a szülõ, csorbát szenved.
A gyermek nem
kis felnõtt, hanem
gyermek,
akibõl akkor lesz kiegyensúlyozott
felnõtt, ha nem várnak
el tõle többet, mint
amit életkora, egyéni adottságai
alapján
képes megtenni. A szülõk akkor adnak
meg legtöbbet a gyermekeiknek, ha egymást szeretik.
Ez a
biztonság a legfõbb
igénye a gyermekeknek. Sajnos ma nagyon gyakori, hogy a
szülõk úgy akarják
szeretetüket a gyermekeikkel éreztetni, hogy
erejükön felül „mindent
„ megadnak
neki, csak azt nem, amire leginkább
szükségük
van . Azt az érzelmi
biztonságot,amiben a gyermek érzi a
„családi
fészek melegét”.
Gyakori, hogy a
szülõk a gyermeküket olyan
döntés elé
állítják, amit nem tud meghozni, mert
nincs meg a
szükséges ismerete,
tapasztalata, életkora ahhoz. Például
megkérdezik, hogy szeretne-e kistestvért?
Ezt nem tudja a gyermek eldönteni, és nem is
döntheti,
mert ez a szülõk döntési
területe.
A
család szerepe a
legfontosabb a gyermekek
életében, noha ma a család
idejemúlt
voltáról divat beszélni.
Meggyõzõdésem,
hogy ez megint csak azoknak az érdeke, akinek nem
kiegyensúlyozott, érett,
tudatos személyekre van
szükségük
céljaik
megvalósításához. Viszont
minden
lehetõségük meg van ahhoz, hogy a nekik
hasznos
nézeteket terjesszék,
kívánatossá tegyék az
emberek
körében.
A
család az ember
egészséges
fejlõdéséhez
nélkülözhetetlen. Évezredek
óta
mûködik, és jobban nem tud senki
ennél.
A vallás
ott
érezteti hatását, ahol hitelesen
élik. A vallás magánügy,
kijelentést
nagyon hatásosan elterjesztették, és
igyekeznek is ezen körök ennek
érvényt
szerezni. Attól a pillanattól, hogy ezt
így sikerül tudatosítani, a
vallásom szerinti
életet értékrendet nem illene
megvallanom, nem várhatom, hogy tiszteletbe
tartsák.
Ennek a véleménynek egyik
célja, hogy a közösségi
értékrend
megvallását gyengítsék. A
közösségben erõ
van. Ha egy értékrend szerint akarunk
célokat
elérni közösen, annak sokkal
nagyobb az esélye, mint egyedül,
magányosan.
Közösségben biztatni,
lelkesíteni
és segíteni tudjuk egymást.
Kapcsolatban vagyunk,
véleményt cserélünk,
érdeklõdünk egymás
iránt, és ez nagyon
pozitívan hat az egyénre is, fõleg, ha
a
szeretet parancsának szellemében tesszük
mindezt.
A
társadalom a fent
már említettek miatt
megosztott, így nagyon nehéz a
tekintély
kérdése. Nagyon gyakran találkozunk a
hírekben két
állítással, amirõl azt
állítja egyik fél is, hogy igaz
és a
másikról a másik fél
is,azt, hogy igaz.
Ritkán derül ki, hogy melyik
állítás
is
volt igaz? Legtöbbször nem az igazság
kiderítése alapján
döntünk, hanem
indulataink, szimpátiánk alapján.
Ebbõl
tartós egység soha nem lehet, mert mind
az érzelmeink, mind a szinpátiánk
változó, és relatív.
Az
egyetemes értékek nélkül nem
lehet
tekintélyrõl és
haladásról beszélni.
5.
A mai gyerekek még menni sem tudnak, de már ismerik és kezelik a távirányítót, az egeret, a mobiltelefont. Ezzel a tudással születnek, amerre csak járnak, digitális lábnyomokat hagynak. Õk kétségkívül a technika gyermekei, egy új nemzedék egy felgyorsult társadalomban, ahol már korán magas elvárásoknak kell megfelelniük. Nem marad idõ játékra, lerövidül az a meghatározó idõszak, amit egy ember életében a gyerekkor jelent. Véleményed szerint milyen felnõttek válnak ezekbõl a gyerekekbõl?
Hiányzik-e ez a gondtalan idõszak késõbb a felnõttkorban?
Az
írásbeliség
kialakulásának kezdetén
állítólag Szokratész
aggódott, hogy
mi lesz az
emberiséggel, ha mindent leír és nem
lesz
képes megjegyezni dolgokat. Ma már
látjuk, hogy ez nem lett gátja a
fejlõdésnek. Most
is egy ilyen korszakváltást
élünk át. A régi
biztonsága és
az új bizonytalansága
feszültségét
éljük meg. Sok
jót, és újat hozhat, de az
alkalmazáshoz
szükség lenne az egyetemes
értékrendre, de a valódi tiszteletre
és
nyitottságra mindenképpen. Ne azt
gondoljam, hogy csak nekem lehet igazam, de amit igaznak tudok azt
kötelességem
a másikkal megosztani, és nem
megsértõdni, ha a
másik nem fogadja el. A közös
értékrendet vallók pedig az
értékrendjük
megélésével
próbálják meggyõzni
és ne
legyõzni a többieket.
Az interneten is meghallgatható egy konferencia az Y generációról, amit szeretettel ajánlok minden érdeklõdõ figyelmébe. http://blog.ollejanos.hu/2012/02/11/a-digitalis-kor-felnottjei-a-digitalis-kor-gyermekeirol/