Meg
kell mondanom, eddig
még nem jártam munkaügyi
bíróságon. Pedig valahol mindig is
érdekelt, hogy mûködik ez a
speciális,
munkaügyekre szakosodott jogi intézmény.
Egyáltalán hogyan képes egy
bíró
ítéletet hozni olyan ügyekben, amit csak
papírra vetett, paragrafusokkal
alátámasztott
beadványokból ismer. Mindig egy kicsit
szkeptikusan
ítéltem meg a bírókat,
bíróságokat, nem
hittem, hogy teljes objektivitással tud egy
"kívülálló"
véleményt és
ítéletet mondani pár
tanuvallomás,
és több kötetnyi paragrafusokkal
telitűzdelt
papírkupac
alapján.
Érdemes volt
rászánnom az
idõt,
mert nagyon kellemesen
csalódtam. Nevezett munkaügyi per
alapját
bizonyára sokan ismerik, hiszen még
nyilvános
és rendkívüli testületi
ülést is
hívtak össze emiatt a faluban. Nem titok,
iskolánk
pedagógusai szeretnék megkapni
visszamenõleg
jogosnak
vélt anyagi juttatásaikat. De ez az
írás
nem konkrétan a per
tárgyáról szól,
hanem a bíró
munkájáról, a
tények boncolgatásának
módszereirõl,
mi
kell ahhoz, hogy a rendelkezésére
álló
papírok, törvények és
tanuvallomások
alapján a lehetõ legobjektívabb
ítéletet
mondja ki. Hallgatva az érintetteket nekem úgy
tûnt, hogy az egész
olyan, mint egy virtuális macska egér
játék, melynek lényege, hogya felek
számukra legkedvezőbb módon közelítsék
meg a per tárgyát és minél
nyomatékosabban domborítsák ki annak õket
igazoló jogi
hátterét. Az igazság
kiderítéséhez azonban közel
sem
elegendõ egyszerűen elõvenni a
törvénykönyveket. A helyzet
tisztázását nehezíti, hogy
bizonyos
hivatásoknak speciális szabályai
vannak, melyek
alapjai ugyan törvényekben vannak
konkrétizálva, de ezt figyelembe véve
helyi
szinten szabályozhatóak. Ilyen
például a
pedagógusok pedagógia programja,
órarend
kiosztása stb. A bírónak bizony
ezeknek is
utána kell néznie a
tisztánlátás
kedvéért. (Ezeket a papírokat be is
kérte
az iskolától)
A bíróságon
eltöltött 3 óra alatt
volt idõm megfigyelni azt a módszert, ahogyan a
bíró dolgozott. Türelmesen, nyugodtan
ismertette a
per iratait, ez majdnem egy órát vett
igénybe.
Nehéz volt elhinni, hogy mindezt az
információ
mennyiséget egyáltalán
fejben tudja tartani.
Aztán megszólaltak az
ügyvédek, õk is
elmondták állláspontjukat. A
bíró
végig figyelmesen hallgatott, és mondta
jegyzõkönyvbe az elhangzott szöveget,
arcáról
semmilyen érzelmi reakciót nem lehetett leovasni.
Következett a tanu meghallgatása. A
bíró nem
ismeri részleteiben egy iskola mindennapi
mûködését, az
órák
kiosztását, az oktatás
módszereit,
ezért hagyatkozott a tanu által elmondott
részletekre. Közbe-közbe
kérdezett, minden pici
apró momentumra kíváncsi volt. Nem is
gondoltam,
miért lehetnek fontosak ezek az úgymond
'lényegtelennek tűnő" kérdések, de a
végén kiderült, hogy nem
véletlenül
érdekelték a részletek, esetleges
ellentmondások felbukkanását
várta. A
fejében ott vártak türelmesen azok az
információk, melyek elhangzottak az eddig eltelt
idõben.
A periratok szövege, az ügyvédek
beszédei, a
tanu által elmondottak. Lassan összeállt
egy szerteágazó információs
adatmátrix. Amikor ebben a mátrixban megjelent az
elsõ
hiba, az elsõ ellentmondás, a
bíró egy
pillanat
alatt reagált és kérdezni kezdett.
A kérdésre válasz érkezett,
a
válaszok között felbukkanó
ellentmondások
tisztázásának
érdekében pedig egymás után
tette fel a
keresztkérdéseket.
Világosan átlátta az egész
történetet, és felfedezte a
legapróbb
logikai ütközéseket is. Ekkor
már némi
érzelmi reakciót is tapasztaltam
részérõl, a hangját
kissé felemelve
utalt
ezen ellentmondások okára. Felhívta a
figyelmet
arra is, hogy egy
közösségen belül
törekedni kell a
megoldásra , a konkrét esetben a
tavalyi
elõzmények után a
bíróság nem
feltétlenül a
"szükséges"
megoldás. Körültekintõ, alapos
munkáját
igazolja, hogy miután még mindig
úgy vélte, vannak kisebb fehér foltok az
ügyben,
elhalasztotta a tárgyalást, és
bekért
egy-két dokumentumot az iskolától,
hogy
mondása szerint "kerek legyen a
történet".
A pedagógusok ügye tehát még
nem
zárult le teljesen. Ítélet
még nem
született.
Részemrõl a tanulság az, hogy
ezentúl
alapvetõen
nagyobb bizalommal viseltetek a jogi intézmények
iránt, félreteszem az
"előítéleteimet"
és
egy kicsit más szemmel nézek a
bírókra.
Azt
hiszem megérdemlik.
-a szerk-
...folytatás következik