Változások
kora...
Megszokhattuk már, hogy szinte minden hónapban,
lassan minden héten változnak az életünket
irányító, lehetőségeinket
szabályozó, esetleg éppen korlátozó
törvények, rendeletek.
Ezt a jogi dömpinget elég követni, komoly
feladattá vált megtalálni mindig az
aktuális törvényi állapotot, amely jelen
helyzetünkre útmutatást nyújt,
problémáinkra, kérdéseinkre biztos
választ ad.
Ezért megpróbálom nyomon követni a
legfontosabb változásokat, amelyek hétköznapi
életünket, pénztárcánkat, munkajogi
viszonyainkat, szociális lehetőségeinket
szabályozzák, oktatással, adózással
kapcsolatos aktuális információkat hordoznak .
Elsőként a munka törvénykönyvének
változásaira kerestem rá, ezek olvashatóak
a következő cikkben összefoglalva, letölthető
formában pedig a törvény teljes szövege pdf
formátumban.( Ez megtalálható a
törvénytárban is.)
Forrás: http://richpoi.com
T/4786. számú
törvényjavaslat a Munka
Törvénykönyvéről
Hogy dolgozol jövőre? - A munka
törvénykönyvének főbb változásai
Az új munka törvénykönyve az
ígéretekhez híven valóban csak a fő
garanciák mentén szabályozza a munkaviszonyokat,
és bőven nyújt teret a foglalkoztatóknak a jog
kreatív alkalmazására, a munkáltató
és munkavállaló egymás közti
erőviszonyaira bízva a bérpótlékok vagy
akár a szabadságnapok számának
kérdését. Valamint lesz új lehetőség
indoklás nélküli azonnali hatályú
felmondásra.
A képviselők az MSZP
kezdeményezésére név szerinti
szavazással fogadták el a jelenlegi - 1992-ben hozott -
törvényt felváltó jogszabályt, amelyre
az ellenzéki frakciók nemet mondtak. Az
alapszabadság húsz nap marad, a
munkavállalók ezen felül több jogcímen
pótszabadságra jogosultak: életkoruk
alapján legfeljebb tíz nap pótszabadság
jár, fennmarad a gyermekek után járó
pótszabadság, de új elem, hogy
igénybevételére mindkét szülő jogosult
lesz. Az apának a gyermeke születését
követő második hónap végéig öt
munkanap pótszabadság jár.
A munkáltatóknak évente hét munkanap
szabadságot legfeljebb két részletben a
munkavállaló kérésének megfelelő
időpontban kell kiadniuk. A szabadságot - eltérő
megállapodás hiányában - úgy kell
kiadni, hogy tartama tizennégy napot összefüggően
elérjen. Kollektív szerződés rendelkezhet
arról, hogy a szabadság negyedét legkésőbb
az esedékességet követő év március
31-ig adhatja ki a munkáltató.
Az új törvénykönyvben szerepel, hogy a
munkavállaló a munkáltató előzetes
hozzájárulása nélkül harmadik
személytől díjazást nem fogadhat el. Az
indoklás szerint a rendelkezés a borravaló
és a hálapénz elfogadásának
tilalmát mondja ki, de a munkáltató
felmentést adhat alóla. A védett korra
vonatkozó szabályozás úgy változik,
hogy miközben a védelmi időszak továbbra is az
öregségi nyugdíjkorhatár
betöltését megelőző öt év, a
munkáltató a munkavállaló
határozatlan időtartamú munkaviszonyát
felmondással csak akkor szüntetheti meg, ha az
lényeges kötelezettségét
szándékosan vagy súlyos gondatlansággal
jelentős mértékben megszegi, illetve olyan
magatartást tanúsít, amely a munkaviszony
fenntartását lehetetlenné teszi.
A munkáltató felmondással nem szüntetheti meg
a munkaviszonyt várandósság, szülési
szabadság, továbbá gyermekgondozás
céljából igénybe vett fizetés
nélküli szabadság ideje alatt. A védelem az
anyát abban az esetben is megilleti a gyermek
hároméves koráig, ha nem vesz igénybe
fizetés nélküli szabadságot. Nem
szüntethető meg felmondással a munkaviszony a
tényleges önkéntes tartalékos katonai
szolgálat alatt sem.
A szabályozás szerint a munkaviszony közös
megegyezéssel, felmondással vagy azonnali
hatályú felmondással szüntethető meg,
utóbbi a rendkívüli felmondás
jogintézményét váltja fel. A
megszüntetés okának az indokolásból
világosan ki kell tűnnie. Azonnali hatályú
felmondással a munkavállaló és a
munkáltató egyaránt élhet. Nem kell
indokolni az azonnali hatályú felmondást a
próbaidő alatt, valamint ha a munkáltató
határozott idejű munkaviszonyt szüntet meg
így.
A törvény nem határoz meg konkrét
felmondási okokat, összefoglalva jelöli meg a
felmondás lehetséges okait. Eszerint az csak a
munkavállaló munkaviszonnyal kapcsolatos
magatartásával, képességével,
illetve a munkáltató működésével
összefüggő lehet. A munkaviszony jogellenes
megszüntetése esetén a munkáltató
köteles megtéríteni az általa okozott
kárt, de a kártérítés nem haladhatja
meg a munkavállaló tizenkét havi
távolléti díjának
összegét.
Vasárnapra rendes munkaidő egyebek mellett a rendeltetése
folytán e napon is működő
munkáltatónál, az idényjellegű, a
megszakítás nélküli, valamint a több
műszakos tevékenység keretében, illetve a
készenléti jellegű munkakörben vagy
külföldön foglalkoztatott munkavállalónak
osztható be. Rögzíti a törvény azt is,
hogy munkaszüneti nap január 1., március 15.,
húsvéthétfő, május 1.,
pünkösdhétfő, augusztus 20., október 23.,
november 1. és december
25-26.
A mostani szabályozáshoz képest nő - a jelenlegi
kétszázról 250 órára - a
rendkívüli munkaidő éves korlátja,
kollektív szerződésben a jelenlegihez hasonlóan
legfeljebb háromszáz órát lehet
kikötni. A próbaidő munkaszerződés alapján
legfeljebb három hónap lehet, ennél rövidebb
próbaidő kikötése esetén a felek azt -
legfeljebb egy alkalommal - meghosszabbíthatják.
Kollektív szerződésben maximum hat hónapos
próbaidő köthető ki.
Új elem a törvénykönyvben az úgynevezett
munkavállalói biztosíték. Így a
felek megállapodása alapján annak a
munkavállalónak, aki "munkaköre
ellátása során más
munkavállalótól vagy harmadik személytől
pénzt, más értéket vesz át, vagy
részükre ilyen kifizetést, átadást
teljesít", a munkáltató számára
biztosítékot kell fizetnie, amely nem lehet több
egyhavi alapbérénél. A mostani
törvénykönyvhöz hasonlóan az új
kódexben is szerepel a munkaerő-kölcsönzés
szabályozása. Rögzítik például,
hogy kikölcsönzés időtartama nem haladhatja meg az
öt évet.
Az új munka
törvénykönyvében szerepel az is, hogy a
minimálbér és a garantált bérminimum
(szakmunkás-minimálbér) összegét
és hatályát - a Nemzeti Gazdasági és
Társadalmi Tanácsban (NGTT) folytatott
konzultációt követően - a kormány
állapítja meg. Újdonság az is, hogy a
kabinet a munkavállalók egyes csoportjaira eltérő
összegű minimálbért állapíthat meg.
A 2012 júliusától életbe lépő
új szabályozás szerint a kötelező legkisebb
munkabér összegének és
hatályának
megállapításánál figyelembe kell
venni a munkakör ellátásához
szükséges követelményeket, a munkaerőpiac
jellemzőit, a nemzetgazdaság helyzetét, az egyes
ágazatok és földrajzi területek munkaerő-piaci
sajátosságait. A kötelező legkisebb munkabér
összegét naptári évente felül kell
vizsgálni - áll a törvényben.
Felhatalmazást kap a kormány arra is, hogy a
bruttó 300 ezer forint alatti munkabérek nettó
értékének megőrzéséhez
szükséges munkabéremelés elvárt
mértékét rendeletben határozza meg. A
jogszabály rendelkezik a
bérpótlékról, rögzítve, hogy az
a munkavállalót a rendes munkaidőre járó
munkabérén felül illeti meg. Vasárnap rendes
munkaidőben történő munkavégzésre
kötelezett, több műszakban vagy készenléti
jellegű munkakörben dolgozó munkavállalót
ötvenszázalékos bérpótlék
illeti meg, míg a munkaszüneti napon rendes munkaidőben
történő munkavégzésre kötelezett
munkavállaló százszázalékos
bérpótlékot kap.
A több műszakban foglalkoztatottaknak az este és a reggel
hat óra közötti munkavégzés
esetén 30 százalék bérpótlék
(műszakpótlék) jár. Annak a
munkavállalónak, aki nem jogosult
műszakpótlékra, éjszakai munkavégzés
esetén (ha annak időtartama az egy órát
meghaladja) 15 százalék bérpótlékot
kell fizetni. A munkavállalónak 50 százalék
bérpótlék vagy szabadidő jár a
munkaidőbeosztás szerinti napi munkaidőt meghaladóan
elrendelt rendkívüli munkaidőben vagy a munkaidőkereten,
illetve az elszámolási időszakon felül
végzett munka
esetén. Az így adott szabadidő nem lehetne kevesebb az
elrendelt rendkívüli munkaidő vagy a végzett munka tartamánál,
és az alapbér arányos része járna
utána. Az új törvény szerint a felek a
munkaszerződésben bérpótlék helyett vagy
készenlét, illetve ügyelet esetén a
munkavégzés díjazását és a
bérpótlékot magában foglaló havi
átalányt állapíthatnak meg.
A törvény rendelkezik a munkavállaló
kártérítési felelősségéről
is. Eszerint a munkavállaló a munkaviszonyból
származó kötelezettségének
megszegésével okozott kárt köteles
megtéríteni, ha nem úgy járt el, ahogy az
adott helyzetben általában elvárható. A
kártérítés mértéke nem
haladhatja meg a munkavállaló négy havi
távolléti díjának összegét.
Eddig legfeljebb másfél havi átlagkereset,
kollektív szerződésben maximum hat havi
átlagkereset volt a kártérítés
lehetséges mértéke. Szándékos vagy
súlyosan gondatlan károkozás esetén a
teljes kárt meg kell téríteni.
A munkaügyi kapcsolatok
esetében az új munka
törvénykönyve
szabályozza az üzemi megállapodásnak azt a
típusát, amely alkalmas rá, hogy a
kollektív szerződést meghatározott
feltételek fennállása esetén és
megfelelő tartalmi korlátozással részben
pótolja. Az ilyen üzemi megállapodás
megkötésének feltétele, hogy a
munkáltató ne tartozzon általa kötött
kollektív szerződés hatálya alá, illetve a
munkáltatónál ne működjön
képviselettel rendelkező szakszervezet. Kollektív
szerződés kötésére az a szakszervezet
jogosult, amely tagjainak száma eléri a kollektív
szerződés hatálya alá tartozó
munkavállalók létszámának tíz
százalékát. A szakszervezetek együttesen
köthetnek kollektív szerződést, és ennek
megfelelően egy munkáltatónál csak egy
kollektív szerződés köthető.
Az új törvénykönyv tartalmazza, hogy a
védett szakszervezeti tisztségviselő
munkaviszonyának munkáltató általi
felmondásához a közvetlen felsőbb szakszervezeti
szerv egyetértése szükséges. A védett
szakszervezeti tisztségviselők száma azoknál a
munkáltatóknál, ahol a munkavállalók
előző évre számított átlagos
létszáma kevesebb mint ötszáz, egy lehet; ha
a dolgozók száma ötszáz és ezer
közötti, kettő, ha ezer és kétezer
közötti, három szakszervezeti vezető
részesülhet védelemben, míg négyezer
munkavállalóig négy, afelett pedig öt. A
védett szakszervezeti tisztségviselőt feladata
ellátása érdekében a beosztás
szerinti havi munkaideje tíz százalékának
megfelelő munkaidő-kedvezmény illeti meg.