2013. szeptember
5-én panaszt intéztem a Kormányhivatal felé
az elmaradt jegyzői válasz ügyében. ( A
jegyző válasza érdekes módon még aznap
késő délután szept. 2-ra
visszadátumozva 2 heti késéssel, személyes
átadással megérkezett). Azt gondoltam
ezzel a Kormányhivatal le is zárta az ügyet, hiszen
a mulasztást a jegyző bepótolta.
Érdekelt volna azonban, hogy miért nem tartotta be a törvényes határidőt, és terveztem, hogy ezt meg is kérdezem- levélben természetesen. De nem volt rá szükség, mert a Kormányhivatal megtette helyettem, sőt utána néztek annak is, hogy a testületi ülések törvényesen lettek-e közzétételéve, így kerek válaszokat kaptam a kérdéseimre. Közbenjárásukra még az SZMSZ 15.§-nak tartalmára is fény derült. A 15 §. titka Nevezett paragrafus szerint
a
képviselő-testület ülésének
helyét, időpontját és a tervezett napirendi
pontokat a polgármesteri hivatal
hirdetőtábláján, az
önkormányzat honlapján és a falu
tv-ben kell közzétenni.
Ha valaki rápillant a jáki önkormányzat honlapjára, látható, hogy a testületi ülések töredéke sem volt meghirdetve a törvény életbe lépése óta. Pontosan 7 meghívót találtam, ami ugye elég minimális az évek során megtartott testületi ülések számához képest. A közzététel törvényességéről megkérdezték a jegyzőt: A Kormányhivatal kérdez "A
Magyarország helyi önkormányzatairól
szóló 2011. éviCLXXXIX. törvény
133.§ (1) bekezdésében foglaltak alapján
kértük a jegyző tájékoztatását
arról, hogy a képviselő-testületi
üléseinek időpontja hivatalba lépését
követően az SzMSz 15.§-ának megfelelően
meghirdetésre került-e?"
A jegyző válaszol "A jegyző válaszában elmondta, hogy munkába állását követően rengeteg megoldandó feladat várta, így a 2013. július 22-i ülés időpontja SzMSz rendelkezéseinek -teljes egészében- megfelelő közzétételére nem tudott kellő figyelmet fordítani." Elég érdekes és sokat mondó, hogy ugyanerre a problémára én egészen más választ kaptam a jegyzőtől: " Ják Község Önkormányzat legutóbbi nyilvános Képviselő-testületi ülése 2013. július 22-én volt, melyen Ön is részt vett. A meghívó a falutévében megjelent, valamint a Jáki Közös Önkormányzati hivatal hirdetőtábláján július 17-én kifüggesztésre került, ..." Ugye érezzük a különbséget??? Ez az én olvasatomban azt jelenti, hogy érjem be ennyivel, és ne akarjak már teljes körű törvényes közzétételt, az itt Jákon, az ígéretek földjén nem szokás. A Kormányhivatal még hisz a csodákban A
nyilvánvaló mulasztás ellenére a
Kormányhivatal "bízik abban, hogy a helyreállt
eljárási rend a jövőben
is megvalósul." Megelőlegezett bizalmukat bizonyára a
jegyző azon
ígérete is megerősítette, hogy a "jövőben
kiemelt figyelmet fordít az
ügyintézési határidők pontos
betartására. "
Tulajdonképpen megígérte, hogy ezentúl betartja a törvényt, ami felettébb érdekes, hiszen elvileg neki kellene őrködni felette. Hát bízzunk benn mi is, de azért ne fenntartások nélkül, tegyük próbára! Ha már az SzMSz egyik paragrafusára fény derült, akkor lássuk a kerek egészet! Ha már nem tette közzé -"teljes körűen" a testületi üléseket, akkor legalább a jegyzőkönyveket tegye maradéktalanul elérhetővé, akik nem tudtak elmenni, lássák miről is volt szó, és milyen határozatokat fogadtak el. Hiszen ezeken az üléseken a mi környezetünkről, pénzünkről, körülményeinkről is döntéseket hoznak, melyek nyilvánosságáról törvény rendelkezik, amit egy helyi önkormányzat önhatalmúan bevezetett "szokásjoga" nem írhat felül. Kelt Jákon, az Ígéretek Földjén, 2013. október 16. Juhászné Müller Enikő |