13§.(2)
A
fogyasztó köteles az
ingatlanán
keletkezõ hulladékot a jogszabályok
betartásával (pl. a veszélyes
hulladékok
esetében elkülönítetten)
gyûjteni, a
szolgáltató által
rendszeresített
gyûjtõedényben a
feljogosított
szolgáltatónak
átadni,
és
megfizetni
a
kezelés költségeit 20.§/.
A
szolgáltatás kötelezõ
igénybevétele
alól mentesülnek azok, akik a hulladék
kezelésérõl megfelelõ
hasznosító vagy
ártalmatlanító
eljárás,
berendezés, létesítmény
alkalmazásával saját maguk
gondoskodnak. /
2000.
évi
XLIII.
törvény a
hulladékgazdálkodásról/
21.§
Az
önkormányzatok kötelezõ feladata
a
hulladékkezelési
közszolgáltatás
megszervezése
és
fenntartása :
vagy önálló
közszolgáltatás
megszervezésével, vagy
egymáshoz közeli
önkormányzatokkal
közös gazdálkodó szervezetekhez
való
csatlakozással
/2000.
évi XLIII. törvény a
hulladékgazdálkodásról/
A
közszolgáltatást
igénybe vevõknek a települési
hulladék
kezeléséért
közszolgáltatási
díjat kell fizetni, kivéve, ha az
önkormányzat mentességet
állapított
meg, vagy a
közszolgáltatás ingyenes.
/64/2008. (III. 28.)
Korm. rendelet
6.§.(1)./
Tehát
ez a
közszolgáltatás
kötelezõ
érvényû
minden lakóingatlannal rendelkezõ
lakóra.
23.§ f)
Az elvégzett
szolgáltatás
alapján az ingatlantulajdonost terhelõ
díjfizetési
kötelezettséget az
önkormányzatok rendeletben
állapítják
meg .
A hulladékgazdálkodásról
szóló törvény
kötelezi az
önkormányzatokat , hogy rendeletben
határozzák meg a
közszolgáltatás
tartalmát, a közszolgáltató
kijelölését, a
közszolgáltatás
ellátásának ill.
igénybevételének rendjét
és
módját, a szereplõk jogait
és
kötelezettségeit, a szerzõdés
létrejöttének
módját és
feltételeit, ill. fõbb tartalmi elemeit, az
ingatlantulajdonost
terhelõ díjfizetési
kötelezettséget,
az
alkalmazható díj legmagasabb
mértékét,
megfizetésének
rendjét, valamint a személyes adatok
kezelésére vonatkozó
rendelkezéseket.
26.§.(1)
A
díjhátralék és a
késedelmi kamat,
valamint a behajtás egyéb
költségei
adók módjára behajtható
köztartozásnak minõsülnek
/2000.
évi XLIII.
törvény a
hulladékgazdálkodásról/
A
díjhátralék
behajtása a jegyzõ egyik fontos feladata.
A
települési
önkormányzat jegyzõje a
települési
önkormányzat hulladékkezelési
feladatait
teljesítve környezetvédelmi
hatóságként eljár a
hulladékkezelési
közszolgáltatási
díjhátralék behajtása
során;
/224/2004.
(VII. 22.) Korm. rendelet/
Mi
történik akkor, ha a
hulladékkezelési
közszolgáltatás
igénybevételéért az
ingatlantulajdonos nem
fizet?
2000. évi
XLIII.
törvény 26. §
2)
A
díjhátralék
keletkezését követõ 30 napon
belül a
közszolgáltató felhívja az
ingatlantulajdonos
figyelmét a díjfizetési
kötelezettségének
elmulasztására
és felszólítja annak
teljesítésére.
(3)
A felszólítás
eredménytelensége esetén a
díjhátralék
keletkezését
követõ
90. napot követõen a
közszolgáltató - a
felszólítás
megtörténtének
igazolása mellett - a
díjhátralék
adók módjára
történõ
behajtását a települési
önkormányzat
jegyzõjénél
kezdeményezi.
(4)
A települési
önkormányzat jegyzõje - a
kezdeményezés
kézhezvételétõl
számított
nyolc
napon belül - a külön
jogszabályban
meghatározottak szerint intézkedik a
díjhátralék, késedelmi
kamat és a
felmerült költségek behajtása
érdekében. A behajtott
díjhátralékot, késedelmi
kamatot, valamint
a közszolgáltatónak az ezzel
kapcsolatban
felmerült és behajtott
költségeit a
települési önkormányzat
jegyzõje nyolc
napon
belül átutalja a
közszolgáltatónak.
(5)
Ha a
közszolgáltatást igénybe
vevõ
díjhátralékos nem tulajdonosa az
ingatlannak
és a vele szemben lefolytatott behajtás
eredménytelen, a
díjhátralékot,
késedelmi kamatot és a felmerült
költségeket az ingatlan
tulajdonosától,
illetve vagyonkezelõjétõl kell
behajtani.
Közös
tulajdonban álló ingatlan esetében a
tulajdonosok
felelõssége egyetemleges.
(6)
A behajthatatlan
díjhátralék esetében ennek
tényérõl és
okáról a
települési önkormányzat
jegyzõje - a
behajtás eredménytelenségét
követõ
nyolc napon belül - igazolást ad a
közszolgáltatónak.
A díjhátralék
keletkezését
követõ 30 napon belül a
közszolgáltató
felhívja az ingatlantulajdonos figyelmét a
díjfizetési
kötelezettségének
elmulasztására
és felszólítja annak
teljesítésére. A
felszólítás
eredménytelensége
esetén a díjhátralék
keletkezését követõ
90. napot követõen a
közszolgáltató - a
felszólítás
megtörténtének
igazolása mellett - a
díjhátralékot a
települési
önkormányzattól
igényelheti.
Ha
a köztartozás
behajthatatlan, a települési
önkormányzat - a
feladathoz kötött állami
támogatás
terhére - a behajthatatlanság
tényének
megállapítását
követõ nyolc
napon
belül megtéríti a
díjhátralékot
a közszolgáltató
részére.
Tehát
ebbõl
következik, ha valaki nem fizeti a
számláit a
közszolgáltatónak (esetünkben a
Szombathelyi
Városgazdálkodásnak), és
azt a
jegyzõ nem
tudja behajtani, akkor azt az önkormányzat
költségvetéséből kell
kifizetni. Mivel
ez adó módjára behajtható
köztartozás, ezért
ha behajtása
eredménytelen, 5 év után
elévül,
és leírásra kerül. A
Szombathelyi
Városgazdálkodás felé
fennálló tartozás azonban nem, ezt
előbb-utóbb az önkormányzatnak ki kell
fizetnie.
Azt tehát, hogy ki fizet a végén
már
tudjuk, azt viszont soha nem fogjuk megtudni, hogy ki nevet a
végén, mert a nem fizető személy
adatai
személyes adatoknak minősülnek, s ezekbe az
adatokba
történő betekintés, s a vele szemben
foganatosított intézkedés
kizárólag
a jegyző
hatásköre.
Vannak viszont olyan közérdekű adatok, amelyek
nyilvánosak. Ezek ismeretében a napokban levelet
írok
jegyzõ
úrnak, hogy az Adatvédelmi
törvény 19.§ (3). alapján
és az
Adatvédelmi törvény 20. §-a
szerinti rendben a következő adatokat
küldje el e-mail címemre, vagy tegye fel a falu
hivatalos
honlapjára.
- a
közszolgáltató (Szombathelyi
Városgazdálkodás) Ják
Önkormányzata
felé fennálló
követelésének
összegét,
- a
lakosok Ják Önkormányzat
felé
felhalmozódott, a
hulladékkezelési közszolgáltatással
kapcsolatos díjhátralékának
összegét a feladathoz kötött
állami
támogatás összegével
együtt,
- valamint az
önkormányzat által
elfogadott
hulladékgazdálkodási rendeletet és a
közszolgáltatóval
kötött szerződést.
folytatás következik