Szentpéterfa -
Sároslak - Pinkamindszent - Csencsberek - Ják
2011. február 5.
A gyönyörű kiránduló időben a trianoni
határ két oldalán barangoltunk.
Szentpéterfáig busszal, majd onnan gyalog indultunk a
tervezett útra.

24
km...

Szentpéterfa
határában

Az
egykori határőr házikó a trianoni határ
túloldalán
Sároslak
(Nagysároslak, Moschendorf)
1910-ben 834 lakosa volt, ebből 815 német, 15 magyar, 4
horvát. A trianoni békeszerződésig Vas
vármegye Körmendi járásához tartozott.
A békeszerződések Ausztriának
ítélték, de az osztrák csendőrséggel
szemben fellépő magyar ellenállás
hatására itt is népszavazást írtak
ki. Ez alapján Nagysároslak Ausztria mellett
döntött.

1904-ben
épült ház Sároslakon

...és
a díszítése

Az 1981-ben felavatott Sároslaki tűzoltó szerház
Az önkéntes
tűzoltóegyletet 1882-ben alapították.


A katolikus
templom

Határkő
Sároslak és Pinkamindszent közt



Körmend–Németújvár-vasútvonal
A vasútvonal hossza 22,8 km volt és 1899 szeptember
1-én adták át a forgalomnak. A helyiérdekű
vasút a MÁV Szombathely-Szentgotthárd
vonalának Körmend állomásáról
ágazott ki és Németújvárnál
(ma az osztrák területen lévő Güssing)
végződött. 1921-ben, a trianoni
békeszerződéssel, a vasútvonal fele (11 k)
Ausztria területéhez került. Magyar oldalon 1959.
szeptember 30-ig maradt fenn a forgalom, majd a pályát a
teljes szakaszon elbontották.

Vasúti töltés
Pinkamindszent határában

A Pinkamindszenti
vasútállomás

A
hajdani Németújvári
vasútállomás épülete ma
(forrás: www.vasutallomasok.hu)



Az egykori vasútvonal
Pinkamindszentről Vasalja irányában


Nagykölked

A hajdani határőr
őrsnél...

Csencsberek






Ják határában...

Hende István