2012-ben
Ják jegyzője, a törvény helyi őre: Zalán
József Mit nem végzett el az Állami Számvevőszék szerint? 1. "Nem készítette elő a jogszabályban előírt határidőre az önkormányzati vagyongazdálkodási rendelet jogszabályváltozásokkal összhangban levő módosítását" 2. " A Polgármesteri Hivatal nem rendelkezett Szervezeti és Működési Szabályzattal" 3. "Nem készítette el az eszközök és források értékelési szabályzatát, a szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét, az ellenőrzési nyomvonalat." 4. "Nem mérte fel és nem állapította meg a Polgármesteri Hivatal tevékenységében, gazdálkodásában rejlő kockázatokat, nem határozta meg az egyes kockázatokkal kapcsolatban szükséges intézkedéseket, valamint azok teljesítésének folyamatos nyomon követési módját." 5. "Nem alakította ki a megfelelő információs rendszert, a kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságra hozatalának rendjét" 6. "Nem szabályozta a közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjét." 7. "Az önkormányzat elektronikus közzétételi kötelezettségének a vizsgált időszakban nem tett eleget" Ezen nem is
kell
csodálkoznunk, hiszen szegénynek
lehetősége sem volt a törvényesség
betartatására, alaposan meg volt
kötve a keze. Közérdekű adatokat nem szabadott
kiadnia, sem
elektronikusan közzétennie, információs
rendszer nem állt
rendelkezésére. A polgármesternek
köszönhetően csak bírósági úton,
végső esetben szabadott nyilvánosságra
tartozó adatot kiengedni a
kezéből. S ha a 2013-as évet is vizsgálta volna az
Állami Számvevőszék,
akkor nyomhatnánk egy control C control V-t, és
kimásolhatnánk szinte
szó szerint a 2012-es jelentést. Itt tartunk
Jákon, a demokrácia 23.
évében.
De nézzük tovább a vaol.hu cikkét: "Az ÁSZ
megállapította, hogy az
állományba nem tartozók megbízási
díjaival, és a külső szolgáltatók
által végzett karbantartással,
kisjavítással kapcsolatos kifizetések
során a pénzügyi folyamatokban kulcsszerepet
betöltő teljesítésigazolás
és érvényesítés belső kontrolok
működésének megfelelősége gyenge volt.
A belső
ellenőrzés működése a jogszabályi
előírásoknak nem felelt meg"Persze,
hogyan is felelt volna, hiszen a belső ellenőrzés
intézménye
egyszemélyben Szemes Istvánt jelentette. De végre
az ÁSZ is kimondta,
végeredményben Jákon egyszemélyi
döntések alapján, gyenge kontrallal
bíró kifizetések történtek
kétes megbízási szerződések alapján,
ahol a
teljesítések igazolása, és azok
ellenőrzése nem ütötte meg még a
minimális megfelelőségi szintet sem. Azt hiszem
már 3 éve erről
beszélek. Sajnos.
"Az önkormányzat nem rendelkezett belső ellenőrzési kézikönyvvel, és a belső ellenőrzési vezetői feladatok és kötelességek ellátásának módjáról sem" De
miért is rendelkezne? Ugye, ilyen kiskönyvek teljesen
feleslegesnek tűnnek egy
olyan önkormányzatnál, ahol a teendőket az
egyszemélyi vezető mind
fejben tudja tartani, és 23 év után már
kiskönyv nélkül is tisztában
van a belső ellenőrzési feladatok és
kötelességek ellátásának
módjával
is. A törvények meg csak rendelkezzenek, amiről akarnak,
különben is
azok Ják polgármesterére nem vonatkoznak.
"Az éves ellenőrzési tervet kockázatelemzés nem alapozta meg" "A 2011. évi ellenőrzési jelentést nem készítették el" Most miért probléma ez? Nem értem. A jáki önkormányzatnak még ezt is szabad! Összegezve
a jelentést szomorú, de igaz: a Szemes István
által
sokak szemében fémjelzett úgymond
"törvényes működés"
kiköszörülhetetlen csorbát szenvedett.
Felszállt a lila köd, és
beigazolódott, hogy a jáki önkormányzat
működése bizony sokszor
túllépte a törvényesség
határait, semmibe vette úgy a közérdekű
adatok
közzétételét, ahogy a belső
ellenőrzés intézményét is.
Paródiát
csinált a demokráciából és nem
utolsósorban igazolta azok véleményét,
akik felemelték a szavukat ez ellen. Annak azonban
örülök, hogy én is
köztük voltam.
Juhászné Müller Enikő 2014. 01.10. |